NMBS-CEO Sophie Dutordoir waarschuwt voor internationale congestie op het spoor
Als bijkomende internationale maatschappijen treinen via Brussel zullen laten rijden, dan zal dat ten koste gaan van de dienstverlening van de NMBS. Dat zei de CEO van de NMBS, Sophie Dutordoir, aldus de VRT, tijdens een hoorzitting in de Kamercommissie Mobiliteit. Dutordoir maakte de balans op van de aangekondigde intenties van buitenlandse maatschappijen om internationale verbindingen in te leggen. Zes spoorbedrijven willen de komende jaren via Brussel tussen Amsterdam en Parijs sporen. Het gaat zowel om hogesnelheidstreinen als gewone verbindingen.
“Er tekent zich veel concurrentie af op de markt”, stelde Dutordoir in de Kamercommissie. “Op de korte termijn dringt zich de vraag op hoe de Belgische netbeheerder (Infarbel – red.) en België die verschillende aanvragen zullen behandelen en welke prioriteiten gehanteerd zullen worden voor treinen van openbaredienstverleners.”
Want bijkomende internationale verbindingen zullen wel degelijk een impact hebben op het aanbod van de NMBS. “Komen er twee spoorbedrijven bij, dan zullen er tien openbarediensttreinen verdwijnen tijdens piekuren”, aldus de spoorbaas. “Komen er nog meer bij, dan moeten tot vijftig openbarediensttreinen verdwijnen.” Als voorbeeld verwees de CEO naar de piekuurtrein van Gent-Dampoort naar Brussel. Die rijdt tot ongenoegen van veel reizigers sinds vorige week een uur vroeger, omdat hij plaats moest maken voor een Eurostar.
Dutordoir merkte ook op dat de congestie op het spoor op dit moment al voor een groot stuk weegt op de stiptheid van de treinen in België. Volgens de gegevens van de NMBS reed dit jaar tot en met oktober 88 procent van de treinen op tijd. Congestie had daarbij een negatieve impact van 2 procentpunten op het stiptheidscijfer.
- NMBS-CEO Sophie Dutordoir waarschuwt voor internationale opstoppingen op het spoor. Redactiefoto.