Reizigersorganisatie Rover noteert veel klachten over nieuwe busvervoerders; Vervoerregio Amsterdam legt EBS boete op voor slechte prestaties
Reizigers die vorige maand te maken hebben gekregen met een nieuwe busvervoerder in hun regio, klagen aldus reizigersorganisatie Rover steen en been over vertragingen en uitval. Rover baalt van de overlast en vraagt om compensatie van reizigers. Busvervoerder EBS krijgt van de Vervoerregio Amsterdam een boete voor slechte prestaties in de Zaanstreek. Die kan oplopen tot 2 miljoen euro.
Rover krijgt opvallend veel klachten over vertragingen en uitval van ritten sinds de nieuwe dienstregeling van start is gegaan. Het gaat met name om de delen van het land waar met de nieuwe dienstregeling ook de vervoerder is vervangen: Twente, waar Arriva het busvervoer van Keolis overnam (inclusief de spoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal), regio Zaandam en Purmerend waar EBS het vervoer van Connexxion overnam en Flevoland waar EBS de het stokje overnam van Arriva en Connexxion.
Wisselingen van vervoerders hebben in het verleden vaker voor klachten gezorgd. De problemen lijken dit jaar bovendien te worden versterkt door personeelstekort dat al in vrijwel het hele land zorgt voor uitval van bussen. “Het is vreemd dat vervoersbedrijven het trucje van een concessiewisseling nog steeds niet onder de knie hebben”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Rover vindt dat de aanbestedende overheden ook meer oog moeten hebben voor de implementatie van een wisseling van vervoerder.
Vervoerregio Amsterdam heeft al aangekondigd vervoerder EBS een boete op te leggen voor de slechte prestaties in de Zaanstreek. Die kan in het ernstigste geval oplopen tot 2 miljoen euro. Rover ziet graag dat dit soort boetes worden besteed aan verbeteringen voor de reiziger en gaat graag in gesprek met de Vervoerregio. Daarnaast vraagt Rover om reizigers voor de vele vertragingen te compenseren middels bijvoorbeeld een gedeeltelijke terugbetaling van het busabonnement.
- “Het is vreemd dat vervoersbedrijven het trucje van een concessiewisseling nog steeds niet onder de knie hebben”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Foto Rover.