De onrust over De Lijn neemt toe – ‘Lokale politici zaten erbij en keken ernaar’ – 2
In Laakdal, in de provincie Antwerpen, is de stemming minder optimistisch. Ook deze gemeente krijgt er een nieuwe lijn bij, waarmee je vlotter en vaker naar het treinstation in Herentals reist en ook in het weekend bij ziekenhuizen in de buurt geraakt. Of burgemeester Tine Gielis (cd&v) denkt dat het vervoer zo efficiënter wordt? Ze durft het woord nog niet in de mond te nemen. “Eerst zien, dan geloven.”
De bushaltes die verdwijnen, werden sowieso erg weinig gebruikt, zegt schepen Frank Sels van Mobiliteit (ProLaakdal). Toch zal hij ze missen. “De basismobiliteit die Steve Stevaert ooit heeft ingevoerd: schitterend om dat aanbod te hebben, los van hoeveel mensen het daadwerkelijk gebruiken. Ik vind het doodjammer dat de bus nu de afgelegen straatjes niet meer passeert.”
De afgelopen dagen was er voornamelijk onrust bij scholieren en studenten omdat op de app van De Lijn de nieuwe dienstregeling nog niet zichtbaar was. Maar volgens de burgemeester en schepen zijn de grootste slachtoffers van de hervormingen de oudere mensen en mindervaliden. Zo is er in deelgemeente Vorst een halte geschrapt bij een dagcentrum voor mensen met een beperking, ondanks aandringen van de gemeente om die te behouden.
Zijn dorpen dan schaakmat gezet tijdens de vervoershervormingen? Volgens schepen Sels wel. “Burgemeesters in de omgeving zeggen dat er niet naar hen geluisterd is. ‘We zaten erbij en keken ernaar. De visie was beslist, het besluit genomen’, was de tendens.”
Wortegem-Petegem ligt in een van de zes belbusgebieden in de Vlaamse Ardennen waar begin 2023 een pilot met flexvervoer gestart werd. De reacties daarop zijn nog niet heel positief, zegt burgemeester Luc Vander Meeren (Open Vld). Er kwamen klachten binnen van mensen die niet konden reserveren, of pas laat een bevestiging kregen. Ook een tijdslot van een halfuur waarin de bus komt voorrijden, is niet ideaal bij het maken van een strakke planning.
Hij kijkt met gemengde gevoelens naar de vervoershervormingen. Vander Meeren was zelf niet aanwezig bij de vergaderingen hierover, die vanuit vervoersregio Vlaamse Ardennen gevoerd zijn met De Lijn. “Het stelt ons in onze kleine gemeente voor wat problemen”, reageert hij. Toch ziet hij ook goede kanten. Er komen bijvoorbeeld busverbindingen in het weekend naar buurtgemeenten, verbindingen die er voorheen niet waren. De geschrapte haltes zijn minder goed nieuws, maar de burgemeester is begripvol. “We zijn een kleine plattelandsgemeente met amper 6.500 inwoners. Bij bepaalde haltes stappen nog geen dertig mensen op. In de ogen van De Lijn is dat niet veel.”
Vervelender is dat het opstap-uur verlaat is bij sommige haltes, zegt hij. “Veel mensen nemen de bus om zo op de trein te stappen naar Brussel. Zij moeten nu ofwel een latere verbinding zoeken, of met eigen vervoer richting het station. Dat kan niet de bedoeling zijn.” Dus wordt het, dixit Vander Meeren, afwachten wat de nieuwe plannen in de praktijk betekenen: “Mensen rekenen erop dat er een oplossing komt als ze klachten hebben.”
- De onrust over De Lijn neemt toe – ‘Lokale politici zaten erbij en keken ernaar’. Redactiefoto.