Duitse treinreizigers willen – ondanks stijgende internetboekingen – niet afzien van kaartautomaten en loketten
Volgens een onderzoek willen de meeste klanten van Deutsche Bahn niet zonder automaten en loketten – ondanks het gebruik van digitale ticketaanbiedingen. Ook onder jongeren zijn er veel aanhangers van automaten en loketten.
Veel treinreizigers maken gebruik van de mogelijkheid om hun kaartjes digitaal te kopen. Toch wil een meerderheid niet zonder kaartautomaten en loketten. 64 procent van de burgers vindt het “redelijk tot zeer slecht” als zij in de toekomst alleen nog maar treinkaartjes via internet of apps kunnen boeken. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van de Federale Vereniging van Consumentenorganisaties (vzbv) onder 1.000 respondenten ouder dan 16 jaar, aldus het Duitse TV-journaal, de Tagesschau.
Vooral ouderen zijn kritisch over pure online verkoop. 75 procent van de vijftigplussers vindt dit een slecht idee. Zelfs onder de jongere 18- tot 29-jarigen staat elke tweede respondent (49 procent) kritisch tegenover puur online verkoop.
Het hoofd van het consumentenadviescentrum, Ramona Pop, roept spoorwegen op om niemand te benadelen door digitalisering: “Mensen mogen niet worden uitgesloten van het kopen van kaartjes of goedkope tarieven alleen maar omdat ze geen online toegang hebben en geen privé-informatie willen prijsgeven.” De Deutsche Bahn moet “recht doen aan zijn rol en zijn aanbod voor iedereen beschikbaar maken.”
Volgens deze informatie biedt de spoorweg geen spaar- en superspaarkaartjes meer aan op zijn DB-automaten. Wie zo’n kaartje aan het loket wil kopen, moet z’n e-mailadres of mobiel telefoonnummer opgeven. De vzbv-baas heeft kritiek op deze aanpak: “Dat de aankoop van goedkope spaar- en superspaarkaartjes wordt bemoeilijkt, heeft ook een sociaal explosieve kracht. Wie elke euro sowieso twee keer moet omdraaien, mag niet worden achtergesteld en moet kaartjes zonder het geven van privé-informatie kunnen kopen.”
Volgens Deutsche Bahn boekt momenteel 84 procent van alle reizigers hun langeafstandstickets via een app in de DB Navigator of op internet, zo vervolgt de Tagesschau. “De trend is stijgend”, zegt een woordvoerster van de spoorwegen. Tien jaar geleden deed nog maar 51 procent dit.
- Duitse treinreizigers willen – ondanks stijgende internetboekingen – niet afzien van kaartautomaten en loketten. En anonimiteit. Foto DB.