AD: “Wie ’s nachts een taxi neemt in Rotterdam, loopt grote kans dat er wordt gesjoemeld met de meter”; Gemeente lanceert ‘Rotterdamse Taxi Aanpak’
Er blijkt opnieuw veel mis met het Rotterdamse taxivervoer, concludeert het AD. Vooral ’s nachts rijden chauffeurs massaal zonder meter en ver boven de normale prijzen. “Ik kreeg signalen dat mensen zes, zeven tientjes moesten aftikken na een ritje van het Stadhuisplein naar Zevenkamp,’’ aldus Leefbaar-raadslid Bart van Drunen. De gemeente grijpt nu stevig in met de ‘Rotterdamse Taxi Aanpak’. De reacties op dit AD-stuk waren ook niet bijster positief over de taxibranche.
Het was een ritje van amper twee minuten, van de Coolsingel naar het Centraal Station. Maar de taxichauffeur durfde het echt te vragen: 40 euro. Wat hij niet wist: de klant was een ‘mystery guest’ van de gemeente Rotterdam. Die noteerde het meteen – een ultiem bewijs dat er weer het nodige mis is in de Rotterdamse taxi’s.
Na jaren ellende ging het sinds de invoering van het taxikeurmerk in 2013 lange tijd beter. Maar de afgelopen anderhalf jaar kwamen bij de gemeente verschillende signalen binnen dat er weer het nodige mis is: asociaal gedrag op standplaatsen, maar vooral oneerlijke ritprijzen. “We kregen steeds meer aanwijzingen dat er dingen niet goed gingen”, zegt wethouder Vincent Karremans.
Een onderzoek met mystery guests, klanten die in werkelijkheid in opdracht van de gemeente werkten, onderschreef de signalen. Overdag bleek één op de zes chauffeurs buiten de meter te rijden, maar ’s nachts was het helemaal mis. 83 procent van de chauffeurs reed zonder de meter aan te zetten, en de ritprijs die ze rekenden lag gemiddeld 69 procent boven de richtprijs.
Tijd voor wat Karremans ‘de Rotterdamse Taxi Aanpak’ heeft genoemd. Er komt strengere handhaving, klanten worden beter geïnformeerd, er komt een klachtenmeldpunt en de taxibedrijven waar het misgaat, worden aangepakt. “Mensen hebben recht op fatsoenlijke taxi’s, maar ik doe dit ook voor al die goedwillende chauffeurs”, zegt Karremans. “Die worden hier namelijk helemaal gek van.”
Taxichauffeurs gaan het al op korte termijn merken, belooft Karremans, vooral via nachtelijke controles. Ook blijft de gemeente mystery guests inzetten, vooral om te onderzoeken of de aanpak werkt: Karremans wil dat eind dit jaar in minstens 70 procent van de ritten op basis van de meter wordt gereden, en de gemiddelde ritprijs maximaal 20 procent hoger is dan de richtprijs. “Dat is de eerste stap die ik wil zetten.”
Via rotterdam.nl/taxi kunnen mensen zien wat de regels en tarieven zijn, en kunnen mensen klachten kwijt. Op de site staat ook een rekentool waar je kunt uitrekenen wat je rit zou moeten kosten. Bij standplaatsen en in de taxi’s komen QR-codes waarmee je dat kunt doen.
De vraag is of er niet een onderliggend probleem is dat de uitwassen veroorzaakt: Rotterdam telt nog altijd veel taxichauffeurs. Op standplaatsen is te zien hoe lang chauffeurs moeten wachten op een ritje. Dat ziet Karremans ook. “Er zijn veel chauffeurs, het is geen vetpot. Ik wil onderzoeken of we daar iets aan moeten doen. Want het is een ongezonde prikkel: wanneer je als chauffeur urenlang op één ritje moet wachten, wil je in dat ritje wel wat verdienen.”
Elke chauffeur moet aangesloten zijn bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO). Daar heeft Rotterdam er tien van. Ze betalen 10.000 euro per jaar en moeten minimaal 35 aangesloten chauffeurs hebben, maar dat zijn er vaak meer: in totaal zijn er nu 1.000 chauffeurs. Karremans sluit een vergunningenplafond in de toekomst niet uit. “Elke chauffeur betaalt de TTO lidmaatschapsgeld, dus die TTO’s hebben er liefst zoveel mogelijk. Maar het is de vraag of dat voor de stad ook goed is.”
Het onderzoek met mystery guests kwam er onder meer na vragen van Leefbaar-raadslid Bart van Drunen. Hij is blij met de aanpak. “Ik kreeg signalen dat mensen zes, zeven tientjes moesten aftikken na een ritje van het Stadhuisplein naar Zevenkamp. Dat grenst aan oplichting. Dat waren dus geen incidenten, blijkt nu.”
- AD: “Wie ’s nachts een taxi neemt in Rotterdam, loopt grote kans dat er wordt gesjoemeld met de meter”; Gemeente lanceert ‘Rotterdamse Taxi Aanpak’. Wie wil weten wat de Rotterdamse taxiregels zijn, kijkt het beste even op rotterdam.nl/taxi. Screenshot