Wifigebruik op het Nederlandse spoor daalt in sneltreinvaart
Dankzij wifi in de trein kan iedereen tijdens de treinreis internetten op laptop, tablet of smartphone. De dienst was jarenlang erg populair, maar de NS ziet dat het wifigebruik in de trein de laatste jaren afneemt, noteerde NU.nl.
Vorig jaar logden treinreizigers gemiddeld 3,2 miljoen keer per maand in op de wifinetwerken in de treinen van de NS. Dat blijkt uit cijfers die het spoorwegbedrijf met NU.nl heeft gedeeld. Daarmee is het gebruik in zeven jaar tijd meer dan gehalveerd. In 2016 registreerde de NS gemiddeld 7,6 miljoen internetsessies per maand.
“De daling wordt vermoedelijk veroorzaakt doordat mensen steeds grotere databundels voor hun smartphone hebben”, vertelt NS-woordvoerder Oscar van Elferen. “Wat ook kan meespelen, is dat steeds meer werkgevers hun personeel verbieden om openbare wifinetwerken te gebruiken.”
De NS ziet dat met name reizigers die af en toe met de trein reizen graag gebruikmaken van de wifi. Dagelijks verwerken de netwerken in de treinen nog zo’n 8,3 terabyte aan dataverkeer. Die hoeveelheid kun je vergelijken met het versturen van ongeveer 1,6 miljoen foto’s of de inhoud van ruim 1.600 dvd’s.
Daardoor ziet de NS nog geen reden om te stoppen met wifi in de trein. “Daarnaast hebben we met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgesproken dat wij voorlopig wifi blijven aanbieden in onze treinen”, zegt Van Elferen. “Maar gezien het dalende gebruik blijven we uiteraard wel de kosten en baten tegen elkaar afwegen.” Reizigers op het Belgische spoor zijn trouwens minder fortuinlijk: plannen om Wi-Fi op het Belgische spoornet in te voeren waren er genoeg, maar financiering en een gebrek aan interesse van de Belgische spoorwegen stopten de invoering.
De wifidienst kost de NS “enkele miljoenen euro’s” per jaar. De hotspots in de treinen hebben net als jouw telefoon een mobiele internetverbinding. Sinds 2015 gebruikt de NS daarvoor de 4G- en 5G-netwerken van KPN en Vodafone. Het Vodafone-netwerk biedt een back-up op plekken waar KPN geen dekking heeft.
De NS introduceerde wifi in de trein in 2010. Destijds werd een 3G-verbinding via het netwerk van T-Mobile gebruikt, omdat er toen nog geen 4G- en 5G-netwerken waren. In de beginjaren was wifi in de trein daardoor erg langzaam. Die problemen zijn na 2015 verdwenen.
Nagenoeg alle treinen van de NS hebben nu wifi aan boord. Alleen de oudere sprinters van het type SLT en de oude intercityrijtuigen hebben geen wifi. Die intercity’s worden sinds vorig jaar vervangen door de nieuwe generatie intercity’s, kortweg ICNG. Die nieuwe ICNG-treinen van de NS hebben wifi aan boord. Ook de zestig nieuwe dubbeldekkertreinen die de NS in 2022 heeft besteld bij de Spaanse treinfabrikant CAF krijgen wifi. Die treinen worden omstreeks 2028 op het Nederlandse spoor verwacht.
- Wifigebruik op het Nederlandse spoor daalt in sneltreinvaart.