Machinisten staken 35 uur bij Duitse spoorwegen; IC’s en ICE’s van en naar Duitsland vallen uit
Vanaf komende donderdag wordt er weer in heel Duitsland op het spoor gestaakt. De Duitse machinistenvakbond GDL, geleid door de onverzettelijke Claus Weselsky, kondigde de 35 uur durende staking maandag aan. Ondermeer de IC Berlijn en de ICE International-treinen van en naar Duitsland zullen, net als bij eerdere stakingen, niet rijden.
Het is de vijfde keer in korte tijd dat de machinisten hun werk neerleggen, maar het conflict loopt al langer. Machinistenvakbond GDL eist meer loon voor zijn leden en wil daarnaast dat het mogelijk wordt om 35 uur per week te gaan werken met behoud van het huidige loon. De DB vindt deze eisen te hoog en wijst deze steeds af. “We zijn nog steeds bereid om constructieve maar realistische oplossingen te vinden, maar de eisen van de GDL zijn niet realiseerbaar en vormen een enorme bedreiging voor de Duitse spoorwegen”, aldus DB’s Martin Seiler in een persbericht. Hij wijst er op dat de stakingen de Duitse economie al honderden miljoenen euro’s hebben gekost.
De staking op de Duitse spoorwegen valt samen met een staking van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, op donderdag en vrijdag. Duizenden passagiers zullen hier naar verwachting last van hebben. Claus Weselsky, de leider van machinistenvakbond GDL, noemde dit “de start van een zogenoemde stakingsgolf”. Op donderdag en vrijdag staakt ook Lufthansa.
• Machinisten staken 35 uur bij Duitse spoorwegen door actie van Claus Weselsky’s GDL; IC’s en ICE’s van en naar Duitsland vallen uit. Foto GDL.