Na faillissement Van Hool snelle doorstart met VDL Groep en GRW/Schmitz Cargobull. Maar welke producten blijven?
De curatoren van het failliete Van Hool hebben een principeovereenkomst gesloten met VDL Groep (touringcars en bussen) en GRW, een partnerbedrijf van Schmitz Cargobull (opleggers).
Het college van vier curatoren aangesteld bij Van Hool, de onafhankelijke constructeur van bussen, autocars en industriële voertuigen, die afgelopen maandag, 8 april 2024, door de Ondernemingsrechtbank van Mechelen failliet verklaard werd, maakt een snelle doorstart van het bedrijf mogelijk. De curatoren hebben het bindend bod, dat werd uitgebracht door VDL Groep (Nederland) en GRW (Zuid-Afrika), een partnerbedrijf van Schmitz Cargobull (Duitsland), met alle betrokken stakeholders besproken en aanvaard. De andere biedingen die de afgelopen dagen werden voorgelegd aan het college van curatoren (van Guido Dumarey samen met ABC, de importeur van Van Hool touringcars in de VS voor de busfabriek en CIM Capital voor het trailergedeelte) werden uiteraard ook besproken met diezelfde stakeholders en uiteindelijk niet geaccepteerd.
Vanaf de start van hun mandaat was de opzet van het college van curatoren om op korte termijn een doorstart mogelijk te maken om, enerzijds, de intrinsieke waarde van het volledige bedrijf te vrijwaren en, anderzijds, zoveel mogelijk de tewerkstelling te behouden.
Jeroen Pinoy, één van de curatoren zegt hieromtrent: “De interesse bij de verschillende partijen was zeer oprecht en toonde een mooie waardering voor het failliete bedrijf Van Hool en haar medewerkers. Bij het onderling vergelijken van de totaliteit van de verschillende bestanddelen van de recente biedingen en interessebetuigingen, bleken deze niet significant beter dan het bindende bod dat VDL Groep en GRW reeds afgelopen week hadden uitgebracht.”
“Het risico bestond dat bij een niet-onmiddellijke doorstart van het bedrijf, het goede werknemerspotentieel bij Van Hool verloren zou gaan. Bovendien zou de distributie van bestelde voertuigen (zowel autocars, autobussen en industriële voertuigen) nog langer op zich laten wachten waardoor onvermijdelijk inkomsten misgelopen zouden worden. Hierdoor zou de productie én het distributiekanaal ‘droog gelegd’ worden, hetgeen onherstelbare schade zou veroorzaken. We zijn ervan overtuigd, in samenspraak met de betrokken stakeholders, dat de overname van het failliete Van Hool door VDL Groep en GRW de beste oplossing is voor de tewerkstelling en een duurzame doorstart mogelijk maakt”.
Er was sprake van een intensief proces dat door het uitblijven van een oplossing van de familiale erfrechtelijke situatie, onder zeer hoge druk stond omwille van de liquiditeitspositie van het bedrijf. De principe-overeenkomsten gesloten met de internationaal gerenommeerde familie-ondernemingen VDL Groep en GRW zijn, gegeven de omstandigheden, het best haalbare resultaat voor alle betrokken partijen. Dit neemt niet weg dat vele medewerkers helaas een baan buiten Van Hool zullen moeten zoeken.
- Na faillissement Van Hool snelle doorstart met VDL Groep en GRW/Schmitz Cargobull. Maar welke producten blijven? Redactiefoto.