Einde van een tijdperk: Amstelveen zwaaide sneltram uit
Vandaag zwaait Amstelveen na 33 jaar de sneltram – een kruising tussen een tram en een metrovoertuig – uit. Tussen 1990 en 2024 reed de sneltram op lijn 51 deels via de Oostlijn van de metro en deels op een eigen traject tussen het Centraal Station in Amsterdam en Amstelveen. Het vervoermiddel was een tussenvorm, een hybride. Sneller dan een tram, maar langzamer dan een metro.
De sneltram-inzet leverde veel hoofdbrekens op en Amstelveners vonden het een rottram. Maar het was wel hún rottram, aldus Het Parool. Inmiddels heeft de M7-metro het werk van de vrijwel uitgefaseerde sneltram overgenomen.
Na 33 dienstjaren neemt het GVB afscheid van wat intern materieeltype S1/S2 wordt genoemd. Het grootste deel is al afgevoerd en uit elkaar gehaald. Eén stel blijft bewaard als museumstuk. Vandaag was er tussen het emplacement Amstel en Gaasperplas een ‘uitzwaaimoment’. De sneltram, die met een derde rail en met bovenleiding kon rijden, gaf in het begin veel problemen, met name door de uitschuifbare treeplanken, nodig omdat de sneltram smaller was dan de metrovoertuigen. De treeplanken waren niet bestand tegen winterse condities. Daarnaast vraten konijnen de kabels langs de baan aan.
Daarnaast waren er vele, some fatale, ongevallen. In 1995 zelfs drie in één maand. Buurtbewoners, verenigd in actiecomité Te Sneltram, pleitten voor slagbomen en haltes werden stevig onder handen genomen om reizigers te beschermen tegen de sneltram. Later daalde het aantal ongevallen en werd de sneltram een ‘gewoon’ vervoermiddel.
• Einde van een tijdperk: Amstelveen zwaaide sneltram uit. Foto Wijnemenjemee.nl