Eurostar gaat voor ingrijpende vlootvernieuwing en –uitbreiding
Eurostar, dat in West-Europa een hogesnelheidsnetwerk onderhoudt, gaat voor een ingrijpende vlootvernieuwing en –uitbreiding. In het kader daarvan gaat het bedrijf tot 50 nieuwe treinen bestellen, waarvan de eerste in 2030 in dienst zullen komen. In dat jaar moeten alle Eurostar-treinen op hernieuwbare energie rijden.
Momenteel bestaat de Eurostarvloot uit 51 treinstellen. Na de uitvoering van de nieuwe order zullen dat er 67 zijn omdat de meeste oudere treinstellen – grotendeels Thalys-stellen – verdwijnen uit de vloot. Wie de treinen mag bouwen wordt pas bekend in 2025. Welk prijskaartje aan de order hangt, vertelt Eurostar niet. In hetzelfde persbericht waarin de vlootvernieuwing wordt aangekondigd, hint Eurostar ook op nieuwe verbindingen naar verschillende landen. Welke nieuwe landen dat zijn, blijft in nevelen gehuld. Op dit moment is Eurostar actief in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Brussel is het scharnierpunt voor treinen naar Parijs, Amsterdam en Keulen.
Eind 2015 nam Eurostar voor het laatst nieuwe treinen in gebruik: de eerste door Siemens gebouwde Velaro e320n. Eurostar heeft 17 van deze treinen, die rijden tussen Londen en het Europese vasteland. Die treinen zullen in de vloot blijven, de andere Eurostars zullen vervangen worden door de nieuwe treinen.
Eurostar kondigde de geplande investering aan bij de bekendmaking van de jaarcijfers. Eurostar bereikte in 2023 voor het eerst een omzet van 2 miljard euro, een kwart meer dan in 2022. De EBITDA (winst voor aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) ging 8 procent hoger tot 423 miljoen euro.
Eerder maakte het bedrijf al bekend dat er 18,6 miljoen passagiers werden vervoerd, ruim een vijfde meer dan de 15,3 miljoen reizigers in 2022. Eurostar heeft de ambitie om tegen 2030 te groeien tot 30 miljoen passagiers per jaar. “Er is een enorme vraag naar onze diensten en we hebben grote Europese ambities”, zegt Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave in het persbericht. “Investeren in maximaal vijftig nieuwe treinen zorgt voor meer capaciteit en geeft klanten een vooruitstrevende beleving op het vlak van comfort, toegankelijkheid en duurzaamheid.”
Eurostar noteert ook dat het in april zijn bestaande schuld, van toen 963,7 miljoen euro heeft geherfinancierd. De totale schuld bedraagt nu 650 miljoen euro in de vorm van een vijfjarige ‘groene lening’.
- “Er is een enorme vraag naar onze diensten en we hebben grote Europese ambities”, zegt Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave. Redactiefoto.