Gentse BusBeweging: Petercelle-as tot 2029 zonder bus of tram? “Inwoners, scholieren én handelszaken Gent Centrum slachtoffer”
Vanaf dinsdag 21 mei rijdt pendelbus P4 niet meer van het Sint-Pietersstation via Kortrijksesteenweg, Kortrijksepoortstraat en Verlorenkost (Petercelle-as) naar de Korenmarkt. Gevolg: duizenden inwoners, scholieren (*) en studenten alsook tientallen winkels vinden geen halte meer op een aanvaardbare wandelafstand. Bij de De Lijn voorganger MIVG was die 300 meter, bij de Vlaamse overheid 250 meter.
De bijgaande foto van 17 mei om 08.04 uur aan de halte Van Nassaustraat op de Kortrijksesteenweg laat zien dat in totaal zo’n 100 scholieren richting GO! Campus Lyceum uit de gelede Lijnbus P4 stappen. Meteen volgde een versterkingsrit met een touringcar van Sylvae Tours. Op de bushalte was over de stopzetting van de P4-route via de Petercelle-as vanaf 21 mei geen enkele informatie te vinden.
Op 27 maart zond het stadsbestuur een brief aan Vlaams minister Peeters om extra middelen te vragen voor een pendelbus tussen Sint-Pietersstation, Verlorenkost en de omgeving van de Plateau- en de Bagattenstraat. Een antwoord op deze brief bleef uit: de gevraagde pendelbus komt er niet.
In 1990-1991, tijdens de vorige heraanleg van de Petercelle-as, reed er wel een pendelbus tussen station, Van Hulthemstraat, Plateaustraat en Bagattenstraat, ondanks de toenmalige bezuinigingen op De Lijn. De Gentse BusBeweging (GBB) wijst erop dat ook de eigenlijke Kuip compleet busloos zal worden vanaf 21 mei en tot medio juli. Immers, door wegwerkzaamheden van Stad Gent in de Brugsepoortstraat en spoorwerkzaamheden op het kruispunt Begijnhoflaan/Contributiestraat worden ook alle bussen komende van Dampoort en Brugsepoort omgeleid via de Blaisantvest. Hierdoor zal er tot medio juli geen enkele Lijnbus rijden in de centrale stadsdelen gelegen tussen Sint-Jacobs, Zuid, Korenmarkt, Kortrijkse Poort en Begijnhoflaan.
Volgens de Gentse BusBeweging betekent de Basisbereikbaarheid van De Lijn in het centrum van Gent: “Ga te voet!” De GBB herinnert aan haar eis om bij wegwerkzaamheden in een vervangende bushalte te voorzien op aanvaardbare wandelafstand. Voor P4 zou dat perfect kunnen: de Petercelle-as is nog niet opgebroken. Het stadsbestuur beloofde dat er zelfs tijdens de werkzaamheden in Nederkouter en Kortrijksepoortstraat steeds één rijstrook berijdbaar zal blijven: busverkeer blijft dus mogelijk.
De GBB merkt op dat minister Peeters geen geld voor pendelbussen kan vinden, maar wèl extra geld voor premies voor kopers van elektrische auto’s beschikbaar blijft stellen. “Waarom worden er dan geen middelen gevonden voor het inleggen van pendelbussen naar en in hartje Gent?
- Gentse BusBeweging: Petercelle-as tot 2029 zonder bus of tram? “Inwoners, scholieren én handelszaken Gent Centrum slachtoffer”. Foto GBB.