Gemeente Amsterdam: “Te veel taxi’s op straat, maar we kunnen niet handhaven”
Het nieuwe boek van journalist Sander ‘t Sas (De Taxioorlog’), die zelf ooit de taxi-oorlog van zeer nabij volgde, de discussieavond over de taxisector op 12 juni in De Balie in Amsterdam en de BNR-podcast ‘De Taxioorlog’, die nu z’n tweede seizoen ingaat en zelfs door Belgische taxiondernemers met graagte wordt beluisterd, hebben het reilen en zeilen van de taxisector met name in de grote steden in Nederland weer in het middelpunt van de belangstelling geplaatst.
Op sommige momenten en plekken rijden er te veel taxi’s rond in Amsterdam, vindt verkeerwethouder Melanie van der Horst bij BNR Nieuwsradio. Bijna een kwart van het verkeer rond de Amsterdamse Weesperstraat bestaat uit taxi’s, waardoor de druk van taxi’s op de binnenstad wel heel groot wordt. “Dat vinden veel taxichauffeurs zelf trouwens ook.” Vandaar ook de grote woede in taxikringen over de ‘knip’ afgelopen jaar in de Weesperstraat.
De gemeente zou graag ingrijpen en het taxiverkeer in goede banen leiden, maar het is de landelijke overheid die het beleid bepaalt. Daardoor beslaat de traditionele ‘opstapmarkt’ volgens Van der Horst nog maar 15 procent, de rest is allemaal ‘besteld’, met name door de introductie van Uber in 2012. De gemeente kan alleen handhaven op die 15 procent. ‘Dat voelt natuurlijk ontzettend oneerlijk’, zegt ze. ‘En dat ís het ook.’ De ‘platformtaxi’s’ rijden zonder maximumtarieven en zijn niet voorzien van een daklicht, al rijden ze steeds vaker met reclame voor hun platform.
Uber beheerst sinds de introductie in Amsterdam een groot deel van de taximarkt, al hamert het bedrijf er zelf op dat het geen taxibedrijf is, maar een app, zegt podcasthost Sander ’t Sas in de eerste aflevering van het tweede seizoen van de podcast De Taxioorlog. ‘Ze zeggen dat ze een IT-bedrijf zijn dat klanten en taxibedrijven met elkaar brengt, zoals het juridisch is bepaald.’ Deze taxi’s hoeven zich niet te houden aan alle regels waaraan ‘gewone’ chauffeurs zich wel aan moeten houden. En daar loopt het vaak spaak.
Twintig jaar na de liberalisering van de taximarkt is de rust in de Amsterdamse taxiwereld allesbehalve weergekeerd. Vooral met de introductie van Uber in 2012 lopen de straten weer vol met chauffeurs die eerder van de weg waren gehaald omdat ze ‘verkeerde dingen’ hadden geflikt en nu weer gewoon een vergunning hebben gekregen, zeggen de ‘oude’ taxichauffeurs. Uber heeft honderd oude busjes opgekocht voor 1. 000 euro ‘kaal’, weet één van hen. Die auto wordt nooit van hen. “Het is verkapt pachten.”
- Gemeente Amsterdam: “Te veel taxi’s op straat, maar we kunnen niet handhaven”. Redactiefoto.