GRW en VDL kunnen niet starten op het Van Hool-terrein omdat niet alle mededingingsautoriteiten hun fiat hebben gegeven
De start van het Zuid-Afrikaanse bedrijf GRW – partner van Schmitz Cargobull – op het terrein van het failliete Van Hool in Koningshooikt (Lier) is niet voor begin juni. Ook VDL, het andere bedrijf dat een stuk van Van Hool wil overnemen, kan ook nog altijd niet starten in Koningshooikt omdat niet alle mededingingsautoriteiten hun toestemming al hebben gegeven, aldus de Gazet van Antwerpen.
Van Hool, dat in Koningshooikt bussen, touringcars en industriële voertuigen (vooral trailers) produceerde, werd op 8 april failliet verklaard. Anderhalve maand later is het nog altijd stil op de site. Al is er toch ook een beetje beweging: een stuk of honderd interimkrachten is er aan de slag voor het Zuid-Afrikaanse bedrijf GRW, dat de bedrijfstak industriële voertuigen van Van Hool heeft overgenomen. Ze werken de industriële voertuigen af die in de periode voor het faillissement nog niet waren afgewerkt.
Een maand geleden zei GRW CEO Gerhard van der Merwe in een persbericht dat zijn bedrijf tegen begin juni volledig operationeel wilde zijn in Koningshooikt. Er zouden dan “tot 350 mensen” werken, die industriële voertuigen weer van nul zouden bouwen. Dat betekent dat er nieuwe bestellingen zouden worden aangenomen.
Maar die timing zal niet worden gehaald. Volgens de christelijke en socialistische vakbonden verlopen de onderhandelingen stroef. Het loon van de werknemers is geen struikelblok, maar GRW is wel terughoudend om hetzelfde aantal vakantiedagen te geven als Van Hool. Ook over andere extra-legale voordelen, zoals de groepsverzekering, zou nog lang geen akkoord zijn. De vakbonden benadrukken wel dat ze elke week overleg hebben met GRW en dat het logisch is dat het bedrijf tijd nodig heeft. Het is de eerste keer dat GRW een vestiging in België opent.
De komende dagen zou de rechtbank ook een uitspraak doen over een zaak die het fonds CIM Capital tegen de curatoren van Van Hool heeft aangespannen. CIM Capital werd opgericht door Marc Van Hool, een kleinzoon van Bernard Van Hool, de stichter van het busbedrijf. CIM Capital vindt dat het geen eerlijke kans heeft gekregen om de industriële voertuigenafdeling van Van Hool over te nemen, en voegt eraan toe dat het 550 jobs zou hebben behouden, dus meer dan wat GRW vooropstelt. Het is afwachten of de rechtbank CIM Capital hierin volgt of niet.
En dan is er nog het verhaal van VDL. Dat Nederlandse bedrijf wil de bus- en touringcarafdeling van Van Hool overnemen. Maar anderhalve maand nadat de curatoren het bindende bod van VDL hebben aanvaard, is de Nederlandse busbouwer nog steeds niet actief in Koningshooikt. Dat komt omdat nog niet elke mededingingsautoriteit zijn goedkeuring voor de overname heeft gegeven. In België en Nederland heeft VDL die goedkeuring wel al op zak. Maar in Oostenrijk en Noord-Macedonië, waar VDL de fabriek van Van Hool ook wil overnemen, nog niet.
Als die goedkeuringen binnen zijn, is het ook nog niet zeker dat VDL bussen en autocars in Koningshooikt gaat bouwen. Er wordt nu eerder gesproken over het fabriceren van onderdelen voor andere VDL-fabrieken. Dat kunnen onderdelen van bussen zijn, maar evengoed van masten voor mobiele telefonie. Wat in de huidige gesprekken tussen VDL en de vakbonden wel overeind blijft, is dat VDL nog steeds 300 tot 600 mensen in Koningshooikt zou willen tewerkstellen.
- GRW en VDL kunnen niet starten op het Van Hool-terrein omdat niet alle mededingingsautoriteiten hun fiat hebben gegeven. Foto Van Hool.