Hinder tramlijnen 4 en 9 in Antwerpen nog lang niet voorbij; Van Der Herten (ACV): “Sporen zijn rotversleten”
De omvang van de spoorbreuk op de Borsbeeksebrug is nog niet duidelijk, meldt de Gazet van Antwerpen. Pas als dat geweten is, kan De Lijn een inschatting maken van hoe lang de hinder voor tramlijnen 4 en 9 gaat duren. De lijnen zijn momenteel onderbroken. De slechte staat van de tramsporen blijft De Lijn achtervolgen.
Maandagavond werd de spoorbreuk vastgesteld. Over een lengte van 9 meter zijn de tramsporen doorgeroest. Er was een risico op ontsporingen, daarom is beslist om er geen trams meer over te laten rijden. “Deze spoorbreuk is een gevolg van slijtage”, zegt De Lijn-woordvoerder Ine Pieters. “We weten dat er een achterstand is in ons onderhoud van de traminfrastructuur. Met het Openbaredienstencontract 2023-2027 dat De Lijn en de Vlaamse regering afsloten in 2022, is er extra investeringsbudget. Maar de opgelopen achterstand kan niet op korte tijd ingelopen worden.”
Tram 9 verbindt Silsburg in Deurne met Linkeroever, en passeert daarbij het station van Berchem en het Centraal Station. Dit is een zeer belangrijke lijn in de stad, die voor een groot deel ondergronds loopt. Tramlijn 4 gaat van Groenenhoek in Berchem langs de Nationale Bank en de Leien naar Hoboken. De Lijn verlegt nu de route van beide tramlijnen.
Tramlijn 4 gaat vanaf de Nationale Bank via de Leien en de Franklin Rooseveltplaats naar het Koningin Astridplein. Reizigers stappen dan over op buslijn 20-21-32 of nemen de trein naar het station van Berchem. Tramlijn 9 rijdt vanaf Silsburg over de Herentalsebaan via de premetrokoker Reuzenpijp naar de Nationale Bank en verder over de route van tram 4 naar de Groenplaats. Tram 9 gaat dus niet meer naar Linkeroever. Er zijn ook pendelbussen ingezet.
Volgens Jo Van Der Herten (vakbond ACV De Lijn) is dit het zoveelste bewijs van de onderfinanciering van De Lijn. “De sporen op de Borsbeeksebrug in Antwerpen zijn letterlijk rotversleten”, zegt Van Der Herten. “Dit is nog maar eens een pijnlijk gevolg van het gebrek aan onderhoud aan de infrastructuur door te weinig middelen. Je kan jezelf een tijd voor de gek houden, maar de tijd haalt je altijd in. Antwerpen begint stilaan een schandvlek te worden.”
De slechte staat van de tramsporen zet de dienstverlening van De Lijn trouwens steeds meer onder druk. Eerder al werd de tramverbinding tussen Zwaantjes en Lelieplaats stopgezet. Omdat de sporen zo versleten waren, vormden ze een gevaar. Aan de Kolonel Silvertoplaan moeten trams om die reden traag rijden. Op de Jan Van Rijswijcklaan ter hoogte van de brug over de Ring wordt dan weer vertraagd over één spoor gereden. Grote delen van het premetronet zullen in 2026 en 2027 worden gesloten voor grondige renovatiewerken aan onder meer de sporen.
Er was dinsdagavond ook even hinder op tramlijn 24 door een grondverzakking net voor de Londenbrug op het Eilandje. Peter Meukens, voorzitter van de reizigersorganisatie TreinTramBus, vreest trouwens dat het ergste nog moet komen. “We krijgen in Antwerpen nu de rekening gepresenteerd voor tien tot vijftien jaar aan besparingen bij De Lijn”, zegt Meukens. “Elementair onderhoud van de infrastructuur gebeurde niet door geldgebrek. Er is een inhaalbeweging bezig, maar het tempo ligt te laag. Als er nu nog iets zou gebeuren met de traminfrastructuur, dan rijdt er in Antwerpen zo goed als niets meer. Er moet dus snel worden gehandeld als we dit willen beletten.”
- Hinder tramlijnen 4 en 9 in Antwerpen nog lang niet voorbij; Van Der Herten (ACV): “Sporen zijn rotversleten”. Foto De Lijn.