Controleacties op Antwerpse taxi’s: ‘Neem je een taxi? Kijk dan goed na wat je betaalt.’
Politiezone Antwerpen voerde afgelopen weekend controles uit op taxi’s, zowel in de binnenstad als in de omgeving van het festival Live is Live op Linkeroever. De Gazet van Antwerpen reed mee in de anonieme volgwagen en zag dat je als klant toch best de tarievenkaart in de gaten houdt. Vooral bij het festival Live is Live op Linkeroever werden ook veel Nederlandse bezoekers getracteerd op pittige prijzen, “al is het bij Tomorrowland erger” volgens het controleteam.
Zondagavond, 18 uur. Vanuit het mastergebouw van de Antwerpse politie vertrekken we in een anonieme politiewagen richting stadscentrum. Vandaag, net zoals een dag eerder, controleert het Team Toezicht Goederen- en Personenvervoer taxi’s in de stad. Het team bestaat uit zes motorrijders van de verkeerspolitie, elk met hun specialisatie. Ze houden toezicht op de specifieke regels die gepaard gaan met personenvervoer (taxi’s en bussen) en goederenvervoer in de stad.
Al laten ze dit keer hun motor aan de kant staan. Hoofdinspecteur Johan en eerste inspecteur Erik stellen zich samen met ons op aan het Theaterplein. De overige vier inspecteurs staan aan het Falconplein en later ook in de Carnotstraat, waar ze anoniem en in burger een taxi nemen naar onze locatie. Daar wordt nagegaan of alles correct is verlopen. Het gaat om een korte rit van enkele kilometers, maar de ervaring leert dat er wel eens soepel met de regeltjes wordt omgegaan.
De controle richt zich onder meer op het rijgedrag van de chauffeurs, maar er wordt ook nagegaan of de juiste tarieven worden toegepast en of de taxameter correct gebruikt wordt. “Taxichauffeurs mogen zelf hun tarieven bepalen”, vertelt de hoofdinspecteur. “Maar die moeten wel duidelijk vermeld staan op de tarievenkaart, aan de buitenkant van de wagen. Daar staan het startbedrag op, al dan niet een dag- en nachttarief en de prijs per kilometer.”
Al bij de eerste controle loopt een chauffeur tegen de lamp. Hij vraagt 20 euro voor het ritje naar het Theaterplein. Zijn taxameter blijft de hele rit uit. “Een zwarte rit dus”, zegt Johan. “Het gevraagde bedrag is uit de lucht gegrepen. Alleen bij ritten die op voorhand besteld zijn – via mail, een app of telefonisch – kan er een vaste prijs afgesproken worden. Straattaxi’s, die mensen zonder afspraak oppikken, hebben zich te houden aan hun tarievenkaart. En dat is hier niet gebeurd.”
Bij deze chauffeur zijn twee inbreuken vastgesteld: het niet gebruiken van de taxameter en een foutieve tarifering. Per inbreuk kost dat de taxichauffeur 400 euro. “Dat kunnen we cumuleren”, zegt Johan. “Maar dat doen we doorgaans niet. We proberen op een gezonde manier op te treden.” Tijdens de actie worden 37 taxi’s gecontroleerd, waarvan er 27 in overtreding zijn. Steeds gaat het om ‘zwarte ritten.’
“Deze rit had nooit meer dan 15 euro kunnen kosten”, zegt Johan. “Zijn tarievenkaart is bovendien erg onduidelijk. Als klant kan je hier niet uit afleiden hoeveel een ritje je zou kosten. Hij moet dus niet alleen een boete betalen, maar ook zijn tarievenkaart aanpassen en ons binnen de twee weken de nieuwe versie doorsturen. We volgen dus op dat hij zich in regel stelt.”
De klanten, Peter en Gail, staat nog een aangename verrassing te wachten: hoofdinspecteur Johan heeft het te veel betaalde bedrag teruggevorderd van de chauffeur. “Geld terugkrijgen van de politie, dat heb ik nog nooit meegemaakt”, lacht Peter met het briefje van 5 euro in de hand. “Ik vond al wel dat het veel geld was voor zo’n kort ritje, maar hij stond vooraan in de rij aan de taxistandplaats. We hadden dus geen andere keuze, dacht ik. Maar ik vind het een heel goede zaak dat de politie hier op controleert.”
“Mensen die een taxi nemen, staan er vaak niet bij stil dat ze rechten hebben”, zegt Johan. “Daarom doen we deze acties. Om de kwaliteit en de veiligheid voor de klanten te garanderen, maar ook om oneerlijke concurrentie voor de andere taxichauffeurs tegen te gaan. We zien hier nu verschillende chauffeurs met tarievenkaarten die niet duidelijk zijn en niet correct worden toegepast. We moeten vermijden dat het pure willekeur wordt.”
Al moet Johan toegeven dat het tijdens deze controle wel erg vaak prijs is. “Zo is het zeker niet altijd”, verzekert de hoofdinspecteur. “Het bewijst wel dat deze acties nodig zijn. Overtredingen gebeuren ook niet altijd uit kwade wil, maar ook uit onwetendheid. Taxichauffeurs zijn vaak kleine zelfstandigen die niet altijd op de hoogte zijn van de regelgeving, al moeten ze zich daar wel aan houden natuurlijk.”
Later op de avond trekken Johan en zijn team nog naar Linkeroever, waar op dat moment het festival Live is Live op zijn einde loopt. Daar verloopt, op enkele foutparkeerders na, alles rustig. “Een groot verschil met bijvoorbeeld Tomorrowland in Boom, waar het fenomeen van illegale taxi’s enorm vaak voorkomt”, zegt Johan. “Ook daar controleren we ieder jaar. Al stelt dat probleem zich amper in de stad zelf.”
Op de website van de politie is een duidelijk overzicht te vinden met aandachtspunten voor wie een taxi neemt. www.politieantwerpen.be
- Controleacties op Antwerpse taxi’s: ‘Neem je een taxi? Kijk dan goed na wat je betaalt.’ Redactiefoto.