Eindelijk: Station Lelylaan krijgt een steeds belangrijkere rol in Amsterdam en gaat straks grondig op de schop
Voor de grote renovatie van Station Lelylaan is eindelijk genoeg geld gevonden. Ruim 130 miljoen euro wordt geïnvesteerd om zowel het station – dat als een van de meest onveilige stations in Amsterdam te boek staat – als de ruimte eromheen op te knappen. In 2032 moet het afgerond zijn. Na de renovatie van het Amstelstation en Station RAI (glazen stationshal), klinkt nu ook de roep op renovatie van het Muiderpoortstation dat door vele reizigers als onveilig wordt bestempeld.
De Vervoerregio Amsterdam, de gemeente Amsterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de NS zorgen samen voor voldoende budget voor de renovatie van Station Lelylaan. De komende twee jaar wordt gebruikt om te bekijken hoe het nieuwe station er precies uit moet gaan zien. Tussen 2028 en 2032 moet er gebouwd worden aan (volgens de Vervoerregio) “een modern, duurzaam en comfortabel”
De discussie over Station Lelylaan is al jaren gaande: al in 2021 werd bekend dat het station verbouwd zou worden, maar nu pas blijkt dat de 70 miljoen euro die destijds werd gereserveerd bij lange na niet voldoende is. De budgetoverschrijding komt onder meer doordat het project is uitgebreid met onderhoud van de overkapping van het perron, de bouwkosten de afgelopen jaren zijn gestegen en zowel de ontwerpfase als de verbouwingsfase langer duren dan gedacht.
Station Lelylaan krijgt een steeds belangrijkere rol in de Amsterdamse mobiliteit, zeker als de NS eind dit jaar van zes keer per uur naar tien keer per uur gaat rijden naar Schiphol. Stadsdeel Nieuw-West groeit sterk en krijgt er daardoor meer trein- en metroreizigers bij. De verbouwing moet ervoor zorgen dat de tram ook vaker kan rijden. De verwachting is dat het station in 2040 zo’n 55.000 reizigers heeft, terwijl het er volgens de laatste cijfers uit 2019 16.000 reizigers waren.
Bij de verbouwing moet de stationshal ook een nieuw uiterlijk krijgen. De hal moet groter en slimmer ingericht worden, zodat het aantal reizigers sneller kan doorstromen. In de hal moet ook ruimte komen voor een winkel. Doordat het station ‘rechte trappen’ krijgt, er meer glas en ‘minder obstakels’ komen, moet het ook een station worden waar reizigers goed en veilig hun weg kunnen vinden. Dat is nu niet het geval. Station Lelylaan komt in de lijst van minst aangename stations vaak slecht uit de bus: het kreeg met een 6,2 de slechtste score van Amsterdam en bezet de 380ste plaats op de landelijke stationslijst. Sommige reizigers mijden het station, omdat ze zich er ‘s avonds en ‘s nachts onveilig voelen. Naast een overzichtelijke stationshal wordt de toegankelijkheid van het stationsgebied verhoogd met bredere en beter toegankelijke tramhaltes. Ook komt er een nieuwe, bewaakte fietsenstalling. Die krijgt binnen 2900 fietsenrekken, terwijl buiten op straat ook nog eens 900 fietsers legaal hun fiets kunnen neerzetten.
- Vanaf 2028 op de schop: het onveilige Station Lelylaan in Amsterdam. Foto Vervoerregio Amsterdam.