Zo’n 1.000 Uber- en Lyft-chauffeurs dreigen met staking in New York City wanneer voortijdige uitsluitingen (‘lockouts’) en te lage betalingen niet ophouden
Vandaag, woensdag 17 juli 2024 demonstreren ruim 1.000 Uber- en Lyft-chauffeurs bij het stadhuis van New York City voordat ze naar het hoofdkantoor van Uber in New York City marcheren om een onmiddellijk einde te eisen aan de praktijk van Uber en Lyft om chauffeurs halverwege de dienst uit de app te sluiten. Chauffeurs proberen vervolgens wanhopig weer online te gaan, zodat ze de kost kunnen blijven verdienen.
In maart 2023 heeft vergunningverlener en toezichthouder de Taxi and Limousine Commission (TLC) de loonformule aangepast die Uber en Lyft moeten gebruiken bij het berekenen van de inkomsten van chauffeurs voor elke rit. Concreet hebben ze het onderdeel van de formule aangepast dat betrekking heeft op de ‘lege tijd’ van chauffeurs – dat wil zeggen de hoeveelheid tijd die ze tijdens hun dienst besteden aan het wachten op een boeking, zonder dat er een passagier in hun voertuig zit. De gemeentelijke regelgeving vereist dat chauffeurs voor deze tijd worden gecompenseerd, maar de wijziging van de loonformule in maart 2023 verlaagde deze compensatie effectief met ongeveer $ 5.000 per jaar. Uber stelde destijds dat het tevreden was met deze verandering en dat het hen ervan zou weerhouden meer dramatische acties te ondernemen – zoals uitsluitingen – om hun bedrijfsresultaten te beschermen.
Maar het zal niet verbazen dat Uber en Lyft op hun woord terugkwamen. Vanaf juni 2024 begon Uber chauffeurs halverwege de dienst uit hun apps te sluiten, zodat het leek alsof de chauffeurs minder vrije (‘lege’) tijd hadden dan ze in werkelijkheid hebben. De beide apps doen dit om de beloningsformule te manipuleren en te voorkomen dat chauffeurs worden betaald voor de volledige tijd die ze aan het werk besteden. Terwijl ze geen toegang hebben tot de app, kunnen chauffeurs geen nieuwe ritten aannemen en hun brood verdienen. De duur en het tijdstip van de uitsluitingen zijn onvoorspelbaar, en sommige ‘lockouts’ hebben wel acht uur geduurd. Chauffeurs lijden nu inkomensverlies en ze worden geconfronteerd met een toekomst van lage lonen als Uber en Lyft de met de TLC afgesproken beloningsformule mogen blijven manipuleren.
Uber- en Lyft-chauffeurs eisen een onmiddellijk einde aan deze flagrante schending van gemaakte afspraken, evenals de goedkeuring van nieuwe regels die een eerlijke vergoeding garanderen voor alle tijd die ze aan het werk besteden. Als niet aan hun eisen wordt voldaan, zijn de chauffeurs bereid hun campagne te escaleren, tot en met een regelrechte staking.
De demonstratie voor het stadhuis en bij het lokale hoofdkantoor van Uber is een van de grootste in zijn soort tot nu toe. En er zijn al vele geweest tegen de beide apps die zich steeds maar weer niet houden aan gemaakte afspraken op het gebied van werktijden en betalingen aan chauffeurs.
- Zo’n 1.000 Uber- en Lyft-chauffeurs dreigen met staking in New York City wanneer voortijdige uitsluitingen (‘lockouts’) en te lage betalingen niet ophouden. Foto NYTWA.