Digitaal opstappen bij De Lijn: een nieuwe manier van reizen voor abonnees
“Maak kennis met ‘Digitaal opstappen’. Dankzij deze innovatieve feature registreert de reiziger voortaan digitaal zijn op- of overstap. Met de MOBIB-kaart aan de gele terminal op de voertuigen registreren hoeft dan niet meer. Met de app kunnen reizigers eenvoudig en snel hun reis starten, direct vanaf de smartphone. Zo wordt reizen nog vlotter en comfortabeler,” aldus het Vlaamse ov-bedrijf De Lijn. Alles gelezen hebbend, zou een regelmatige ov-reiziger misschien toch voor het registeren van de kaart kiezen. Zeker ook omdat een flink aantal (combi)abonnementen niet electronisch ingecheckt kunnen worden.
Deze zomer lanceert De Lijn een nieuwe feature, namelijk ‘Digitaal opstappen’. Zo hebben abonnees de mogelijkheid om hun op- of overstap digitaal te registreren. Dat gebeurt via de app van De Lijn – en dus hoeft de reiziger niet meer zijn MOBIB-kaart voor de gele terminals op de voertuigen te houden. Dit betekent dat reizigers vlotter reizen en niet langer moeten wachten bij de gele terminal.
Hoe werkt het?
- De reiziger doorloopt éénmalig het activeringsproces. Hij gaat in de app naar de tab ‘Producten’ en tikt op ‘Abonnementen’. Let wel: hij moet aangemeld zijn met zijn gebruikersnaam en paswoord.
- Daarna koppelt hij zijn MOBIB-kaart aan zijn account en activeert hij digitaal opstappen.
- Hij zet steeds zijn bluetooth aan. Geen zorgen, dit verbruikt amper batterij van de smartphone door het gebruik van bluetooth low energy.
Is de bus of tram er? De reiziger neemt de app erbij en gaat via een van de drie tabbladen ‘Producten’, ‘Mijn haltes’ of ‘Mijn lijnen’ naar ‘Registreer je opstap’.
- Vervolgens selecteert hij de bus of tram die hij wil nemen en tikt op ‘Bevestig’. Hoe dichterbij het voertuig, hoe sterker het signaal en hoe groter de kans dat dit voertuig bovenaan de lijst staat als er meerdere voertuigen in de buurt zijn. Kan de reiziger zijn voertuig niet aanduiden? Dan tikt hij vóór hij opstapt op ‘Mijn voertuig staat niet in de lijst’.
- Als dit goed geregistreerd werd, ontvangt de reiziger een bevestiging. Deze toont hij aan de chauffeur. Ook toont de app hem het tijdstip van op- of overstappen en het gekozen lijnnummer. Mocht zijn voertuig niet in de lijst staan, dan ziet hij daar een vraagteken staan in plaats van een lijnnummer.
- Bij controle tikt de reiziger op ‘Toon QR’. Een controleur leest dan deze code uit met de controletablet. De reiziger zorgt ervoor dat hij ook steeds zijn identiteit kan bewijzen.
- Bij elke op- of overstap herhaalt de reiziger deze stappen.
Digitaal opstappen: goed om te weten:
- Digitaal opstappen activeren kan per account maar voor één abonnement en op één toestel.
– Digitaal opstappen is enkel mogelijk voor abonnementen die uitgegeven zijn door de De Lijn (Buzzy Pazz, Omnipas, Omnipas 65+, abonnementen met tussenkomsten van sommige gemeenten).
– Deze feature is momenteel niet mogelijk met een combi abonnement NMBS – De Lijn, de City Pass, Brupass (XL), de Studentenbuspas en voor flexvervoer. De Lijn werkt volop aan de uitbreiding.
– De Lijn raadt aan om de MOBIB-kaart toch op zak hebben voor het geval de batterij van de smartphone leeg of de internetverbinding onstabiel is. Dan kan de reiziger alsnog zijn MOBIB-kaart scannen aan de gele terminal om geldig te reizen.
- Digitaal opstappen bij De Lijn: een nieuwe manier van reizen voor abonnees. Foto De Lijn.