Hoe doen de collega’s over de grens het? In Duitsland schijnt in het bustoerisme de zon
Het 19e economische onderzoek van de Duitse organisatie van bus- en touringcarondernemers (bdo) maakt duidelijk wat een turbulent boekjaar 2023 zal zijn voor de Duitse bussector. De bedrijven moesten talloze uitdagingen overwinnen. De busmaatschappijen werden nog steeds geconfronteerd met een ernstig tekort aan chauffeurs en een hoge bureaucratische last. Bovendien maakten de hoge energiekosten en de inflatie de marktsituatie lastiger.
Daarnaast heeft het Deutschlandticket het openbaar vervoer fundamenteel veranderd. Deze randvoorwaarden hadden totaal verschillende invloeden op de afzonderlijke bussegmenten van het bustoerisme/incidenteel vervoer, het langeafstandsbusvervoer en het openbaar vervoer. Terwijl bedrijven voor bustoerisme een positieve marktsituatie en een sterke opleving noteerden, ontwikkelde de bedrijfssituatie van de divisies openbaar vervoer en langeafstandsbussen zich slechts op hetzelfde niveau of verslechterde zelfs.
bdo-directeur Christiane Leonard was verheugd over het herstel van het bustoerisme: “De middelgrote bussector heeft opnieuw zijn kracht bewezen. Zelfs onder de moeilijke marktomstandigheden als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de daarmee samenhangende gevolgen zijn bedrijven erin geslaagd terug te keren naar het niveau van vóór Corona. Er zijn nu dringend politieke hervormingen nodig om middelgrote bedrijven eindelijk te bevrijden van de zware lasten van de bureaucratie en om het tekort aan chauffeurs tegen te gaan door middel van hervormingen van de opleiding. Ook voor het openbaar vervoer zijn er te veel onzekerheden over de manier waarop het Deutschlandticket en de rittransitie, evenals het bestaande vervoer gefinancierd moeten worden. Bedrijven hebben snel behoefte aan een voldoende en betrouwbaar financieringskader dat hen planningszekerheid biedt. Want de transporttransitie kan alleen slagen met milieuvriendelijke bussen.”
Het segment bustoerisme/incidenteel vervoer kon de ernstige dalingen uit de Corona-jaren 2020 en 2021 goedmaken. De positieve trend die in 2022 begon, zette zich consequent voort. De toeristische bedrijven konden een stijging optekenen in alle belangrijke indicatoren: de algemene bedrijfssituatie, de omzet, de winst en de vraag van de klant.
Ook voor het lopende boekjaar 2024 verwacht het merendeel van de bedrijven een consistent positieve stemming. 25% verwacht zelfs dat de positieve trend zich zal voortzetten. Deze opleving wordt echter overschaduwd door de nog steeds hoge lasten van de bureaucratie. De toenemende administratieve lasten belasten nu 82% van de bedrijven. Zij willen daarom een aanzienlijke verlaging van de administratieve lasten. Bovendien zien bedrijven een dringende noodzaak voor hervormingen in de opleiding van buschauffeurs, omdat de lange, dure opleiding het uiterst moeilijk maakt om chauffeurs te werven.
- Onderzoek bdo: ‘Zon in het toerisme, schaduw in het openbaar vervoer’. Illustratie bdo.