OV Vlaanderen: ‘Vooruit wil openbaar vervoer bijsturen, N-VA staat op de rem’
Nu uittredend minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) naar de oppositiebanken verhuist, ruikt Vooruit – de Vlaamse sociaal-democraten – een kans om meer geld in trams en bussen te pompen. Maar N-VA houdt die boot af aan de onderhandelingstafel, noteert de Gazet van Antwerpen.
Als alles goed gaat, zitten de negentien thematische werkgroepen die de basis leggen van een nieuwe Vlaamse regering deze week voor een laatste keer samen. Na een weekje verlof is het dan aan de centrale werkgroep onder leiding van formateur Matthias Diependaele (N-VA) om de grote knopen door te hakken.
De gevoeligste dossiers in de Vlaamse formatie zijn bekend: de gemeentefusies, stikstofbeleid en welzijn. Op al die thema’s botst CD&V op een front van N-VA en Vooruit. Maar in de gesprekken rond mobiliteit staan de Vlaams-nationalisten van N-VA wat eenzamer.
De uittredende Vlaamse regering van N-VA, CD&V en Open VLD gooide in januari het routeplan van De Lijn om. Meer dan 3.000 bushaltes gingen op de schop, vooral in de landelijke gebieden. Flexbussen op bestelling moesten de gaten in het openbaarvervoernet dichten, maar dat systeem functioneert nog lang niet naar behoren. Chauffeurs van flexbussen rijden 56 procent van hun kilometers zonder reizigers, bleek uit een studie eind vorige maand.
Mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) was tijdens de verkiezingscampagne kop van Jut. Vooruit kraakte haar vervoersplan helemaal af (“dit plan kent enkel verliezers”) en zelfs coalitiegenoot N-VA wees de blauwe minister met de vinger. “Peeters heeft het nieuwe vervoersplan veel te laat ingevoerd, waardoor nu alle kinderziekten bovenkomen en mensen alleen hun verliezen zien. Ze heeft de regering gewoon de tijd niet gegeven om die fouten te corrigeren”, zei N-VA-voorzitter Bart De Wever in juni.
Maar aan de onderhandelingstafel past N-VA voor een comeback van de 3.000 geschrapte haltes, blijkt uit een nota die De Morgen kon inkijken. De vijftien Vlaamse vervoerregio’s kunnen enkel hun vervoer op maat bijsturen “binnen de toegewezen budgettaire enveloppen”. Voorts willen de Vlaams-nationalisten elke bus van De Lijn uitrusten met bewakingscamera’s en afsluitbare stuurposten. Bestuurders en controleurs zouden bodycams kunnen dragen. De partij wil ook de strijd tegen zwartrijden opvoeren.
Geeft Vooruit de strijd tegen de geschrapte haltes op? “We gaan alleszins niet mee in de natte droom van N-VA. De werkgroep mobiliteit heeft de oorspronkelijke nota al drie keer aangepast”, sust een onderhandelaar. De Vlaamse socialisten maken zich sterk dat de volgende Vlaamse regering wel degelijk extra vervoersaanbod zal creëren. “Maar we onderhandelen niet met de routekaart van De Lijn tegen de muur”, klinkt het.
De christendemocraten willen vooral het platteland – de rode draad van CD&V doorheen de formatie – beter ontsluiten. Dat Peeters binnenkort naar de oppositiebanken verhuist, maakt aanpassingen aan het vervoersbeleid alleszins geloofwaardiger voor haar voormalige coalitiepartners CD&V en N-VA.
Over één ding is de partij van De Wever wel formeel: Vlaanderen zal de beloofde investeringen in de Antwerpse Oosterweelverbinding, het zogenaamde Toekomstverbond, nakomen.
- OV Vlaanderen: ‘Vooruit wil openbaar vervoer bijsturen, N-VA staat op de rem’. Redactiefoto.