EU Parlement wil 4,25 ton gewichtslimiet voor zero-emissie minibusjes in hervorming Europese rijbewijsrichtlijn
Het Europees Parlement wil voor rijbewijs B de gewichtsgrens bij zero-emissie voertuigen (minibusjes en voertuigen pakjesbezorgers) verhogen naar 4,25 ton.
Het Europees Parlement steunde het voorstel om bij deze vervoerdiensten, de grens bij gebruik van minibusjes en voertuigen die op alternatieve brandstoffen rijden, voor chauffeurs met rijbewijs B toe te staan tot 4,25 ton (in plaats van de huidige grens van 3,50 ton). Deze limiet wordt, omdat elektrische minibusjes vanwege de inbouw van voldoende batterijcapaciteit, al snel overschreden. De limiet is op Europees niveau al enige tijd onderwerp van discussie.
Het Europees Parlement houdt rekening met de realiteit op het terrein bij gebruik van emissievrije voertuigen, zoals taxibusjes die uitgerust zijn voor rolstoelvervoer of minibusjes voor collectief vervoer. Voor dergelijke voertuigen met zware batterijen, bedraagt het totaalgewicht meestal tussen de 3,5 en 4,25 ton.
Zonder het optrekken van de huidige limiet zouden al deze chauffeurs plotseling een C- of D-rijbewijs nodig hebben, alleen maar omdat hun voertuigen zwaarder zijn geworden door de technologie. Hier moest ingegrepen worden. De International Road Transport Union (IRU), had daarop aangedrongen.
Alvorens de tekst definitief goed te keuren, volgt nog een laatste overleg tussen de drie Europese instellingen. Men hoopt nu dat de Europese Raad het standpunt van het EU Parlement en van de taxisector, verder zal blijven volgen.
- EU Parlement wil 4,25 ton gewichtslimiet voor zero-emissie minibusjes in hervorming Europese rijbewijsrichtlijn. Redactiefoto.