EBS belooft in Flevoland verbeterde aansluitingen op treinen in nieuwe dienstregeling
Oude buslijnen komen terug en de aansluitingen van bussen op treinen worden verbeterd, belooft busvervoerder EBS voor de nieuwe dienstregeling, noteerde Omroep Flevoland. Maar er zijn ook nog flinke uitdagingen voor EBS. Dat en meer blijkt uit het vervoersplan dat de busvervoerder heeft gemaakt voor volgend jaar.
EBS werd eind 2023 de busvervoerder van het overgrote deel van Flevoland en is ook in Gelderland en Overijssel actief. De vervoerder kampte daarbij met verschillende opstartproblemen. Zo was er een tekort aan chauffeurs, waardoor de kwaliteit van het openbaar vervoer volgens de provincie in het eerste kwartaal van 2024 ‘ver onder de maat’ was.
De dienstregeling werd afgeschaald en EBS ging op zoek naar nieuwe chauffeurs. Volgens de provincie heeft EBS door een ‘intensieve wervingscampagne’ inmiddels weer meer chauffeurs, waardoor het OV-aanbod weer op het beloofde niveau gebracht kan worden. Volgend jaar komen daarom een aantal buslijnen terug die zijn afgeschaald. Zo gaan er ’s avonds weer bussen rijden op lijn 71 (Emmeloord naar Zwolle) en lijn 142 (Amersfoort via Zeewolde naar Harderwijk). Dat betekent dat lijn 144 van Zeewolde naar Harderwijk in de avonduren op werkdagen komt te vervallen.
Ook verandert het één en ander op lijn 214 van Emmeloord naar Lelystad. In de avonduren worden op deze lijn weer 12-meterbussen ingezet. Ook wordt er vanaf 15 december vaker gestopt bij de halte Nagele-Domineesweg.
Ook stadslijn 5 in Lelystad (Station – Lelycentre) gaat op werkdagen en zaterdagen weer elk half uur rijden. Datzelfde geldt voor stadslijn 8 (Station – Hollandse Hout). Daarnaast komen de vervallen ritten aan het einde van de ochtendspits en middagspits op stadslijn 7 (Station – Aviodrome) weer terug. Daardoor wordt bedrijventerrein Larserpoort weer beter bereikbaar.
In de originele plannen van EBS was ook een nieuwe buslijn (215) opgenomen. Deze zou van Urk via Nagele naar Kampen rijden, maar werd tijdelijk opgeheven. Goed nieuws voor de Urkers: De bus gaat nu tussen 07:00 uur en 19:00 uur één keer per uur rijden. Oorspronkelijk was het plan dat deze bus alleen in de spits rijdt. Dat verandert nu dus, net als het eindpunt in Kampen: de bus stopt niet meer bij station Kampen, maar bij Kampen-Zuid. Ook komt er een halte bij op Schokland.
Daarnaast had EBS een plan om de bus van Dronten naar Harderwijk (lijn 147) door te laten rijden naar Barneveld, maar in de aangepaste dienstregeling werd deze lijn in tweeën geknipt. Door die aanpassing is de aansluiting op de treinen in Dronten en Harderwijk verbeterd. EBS kreeg namelijk veel klachten van reizigers die de trein misten en daardoor lang onderweg waren. Deze verandering in de dienstregeling blijft ook volgend jaar gelden.
Ook lijn 207 (Harderwijk – Lelystad Centrum) blijft opgeknipt, zodat deze beter op de trein aansluit. Ook bij lijn 218 wordt een kleine wijziging gedaan zodat reizigers een betere overstap op de trein hebben.
Volgens EBS is lijn 216 (Almere – Harderwijk) een lijn die veel rijdtijdproblemen kent. Chauffeurs die van Connexxion naar EBS verhuisden vonden de lijn al krap, maar doordat de bussen van EBS een lagere maximumsnelheid hebben en er ook recent snelheidsremmende maatregelen in Zeewolde zijn aangelegd, is dit probleem volgens EBS nog erger geworden. Om dat op te lossen wordt er extra reistijd aan deze lijn toegevoegd. In de daluren wordt op lijn 216 weer een halfuursdienst gereden.
EBS ziet de invoering van de buurtbus in Dronten als een succes. Er wordt volgens de vervoerder goed gebruikgemaakt van de bus, die de oude stadsdiensten 21 en 22 vervangt. Omdat de buurtbus pas recent is ingevoerd, gaat EBS de komende maanden verder evalueren hoe de bus bevalt. Dat leidt mogelijk tot een aantal kleine verbeteringen, zegt EBS. Zo wordt er gekeken of de overstap op de trein beter kan of dat de huidige aansluiting zo optimaal mogelijk is. Ook wordt gekeken of de buurtbus 521 voortaan kan beginnen bij het station en dan naar het Wijnvat kan rijden, in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
De gemeente Lelystad begint volgend jaar met werkzaamheden in het stationsgebied. Daarom wordt het busstation verplaatst naar een tijdelijke locatie. Volgens EBS heeft dat ook gevolgen voor de dienstregeling. Bij zowel het tijdelijke als nieuwe busstation veranderen de routes en rijtijden van de bussen.
“Helder is dat in 2025 gedurende het hele jaar hinder zal ontstaan als gevolg van de werkzaamheden, en dat de ombouw in verschillende fasen plaatsvindt, met een steeds wijzigende situaties voor het busverkeer en de reizigers”, schrijft EBS in het vervoersplan voor volgend jaar. “Er is hierover goed overleg tussen gemeente, provincie en vervoerder, en helder is dat gezien de te verwachten hinder tot juni/juli 2025 de huidige dienstregeling kan worden gereden, met een aantal kleine aanpassingen.”
Daarom wordt nu vast een aangepaste dienstregeling gemaakt die in de tweede helft van volgend jaar in gaat. Vanaf december 2025 is het nieuwe busstation volgens EBS ‘volledig operationeel’.
- Volgend jaar aangepaste EBS-dienstregeling vanwege verbouwing busstation Lelystad tot ‘volledig operationeel’ busstation in december 2025. Redactiefoto.