Friese OV-monitor: Fries OV is – behalve op de Waddeneilanden – de gevolgen van coronacrisis nog altijd niet te boven
In 2019 maakten 16 miljoen reizigers gebruik van het Friese openbaar vervoer (busvervoer en regionale spoorlijnen). In 2023 waren dat er 13,8 miljoen. Ten opzichte van 2022 is dat weliswaar een stijging van 5 procent, maar het ligt nog altijd 14 procent onder het niveau voordat in 2020 de COVID-epidemie uitbrak en de Friese reizigersaantallen dramatisch daalden tot 9 miljoen. Dat blijkt uit de dinsdag gepresenteerde Friese OV-monitor over 2023.
De verklaring is simpel en niet alleen toepasbaar op het OV in de Provinsje Fryslân: forensen zijn vaker gaan thuiswerken en maken minder vaak gebruik van het OV. Wel telde vorig jaar een groot aantal stakingsdagen.
Vooral het busvervoer in de provincie blijft achter, zo blijkt uit de Friese OV-monitor over 2023. Vorig jaar waren er 8,9 miljoen instappers, 16 procent minder dan in 2019. Het treinvervoer deed het relatief gezien beter. Het aantal instappers kwam vorig jaar uit op 5 miljoen, 7 procent meer dan in 2022 en 8 procent minder dan in 2019. Het busvervoer op de Waddeneilanden vormt een uitzondering. Daar zitten de reizigersaantallen alweer boven het laatste pre-coronajaar. In 2023 checkten hier 339.300 passagiers in tegen 334.200 in 2019.
Een ander puntje van kritiek is dat de punctualiteit van het Friese openbaar vervoer lichtjes is afgenomen. Hierbij wordt een bandbreedte gehanteerd van 3 minuten. Vorig jaar vertrokken 84,3 procent van de busritten op tijd, tegen 86,1 procent in 2002. Het percentage bussen dat op tijd aankomt, ligt beduidend hoger, maar ook was ten opzichte van 2022 sprake van een daling: 92,9 procent tegen 93,4 procent.
Het aantal treinen dat op tijd aankomt, daalde lichtjes van 94,2 procent naar 93,9 procent. Bij vertrek was wel sprake van een verbetering: vorig jaar vertrok 98,5 procent op tijd, in 2022 was dat 97,6 procent. De iets lagere punctualiteit ging niet ten koste van de klanttevredenheid, aldus de OV-monitor. Die vertoonde zelfs een lichte stijging: van 7,7 naar 7,8. Er waren meer incidenten (van 775 naar 900), maar toch voelt de Friese reiziger zich veilig in bus en trein. De veiligheid in het Friese OV waardeert hij met een 8,5 (in 2022: 8,4). Landelijk is dat een 7,9.
Van de belangrijkste OV-hubs in Friesland geeft de reiziger transferium Feanwâlden en Drachten-Oost het hoogste cijfer: een 7,5. Het busstation op de kop van de Afsluitdijk bij Zurich is al jaren terecht het slechtste jongetje van de klas met vorig jaar een 5,9. De faciliteiten zijn een aanfluiting: een slecht tegen de wind afgeschermd bushokje biedt de reiziger weinig bescherming
ª Friese OV-monitor: Fries OV is – behalve op de Waddeneilanden – de gevolgen van coronacrisis nog altijd niet te boven. Redactiefoto.