VDL Van Hool kiest voor twee-merkenstrategie
VDL Van Hool gaat de populaire Van Hool TDX-reeks en de nieuwe T-reeks verder bouwen op de productiesite in Macedonië, waar ook de touringcars voor de Amerikaanse markt wordt gebouwd.
Op de nieuwe VDL Van Hool-site worden de TDX- en T-reeks vermeld als de touringcars die nog zullen worden gebouwd. Wie vandaag een nieuwe touringcar bestelt, kan daarover half 2025 beschikken. De Van Hool EX-reeks wordt stopgezet, wellicht omdat die in hetzelfde segment zit als de VDL Futura.
In de gloednieuwe en vorig jaar op Busworld voorgestelde T-reeks worden de T15 Acron (12 m.), T16 Astron (13 m.), T17 Acron en Astron (14 m.) gebouwd. Van de bij veel ondernemers populaire TDX-reeks zijn de TDX25 Astromega (13 m.), TDX21 Altano en TDX 27 Astromega-dubbeldekker (14 m.) beschikbaar. De TDX25 Astromega en de TDX21 Altano zijn geliefd bij veel chauffeurs omdat de stuurpost enigszins afgescheiden wat lager is gesitueerd dan het hoger gelegen passagierscompartiment.
Met de voortzetting van deze Van Hool-reeksen kiest VDL Van Hool voor een twee-merkenstrategie naar het voorbeeld van MAN-Neoplan en Mercedes-Benz-Setra. Daarbij fungeren Neoplan en Setra als luxe-merken en wellicht is er in dat segment een rol weggelegd voor de Van Hool-touringcars die de voorbije jaren meer en meer zijn opgeschoven naar volwaardige luxe-touringcars. (G.V.L.)
• VDL Van Hool kiest voor twee-merkenstrategie. De nieuwe T16 Astron op de laatste Busworld in Brussel. Foto Geert Van Lierde.