Halfjaarrapportages van NS en ProRail naar de Kamer – 1
Staatssecretaris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) stuurde de Tweede Kamer gisteren de halfjaarrapportages van ProRail en NS over de eerste helft van 2024. Daarbij gaat hij in op de besteding van de boetes die ProRail en NS hebben gekregen voor het niet behalen van de bodemwaarde van de prestatie-indicator Reizigerspunctualiteit 5 minuten op de hogesnelheidslijn (HSL) in 2023. Ook geeft hij een update over de instroom van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Tot slot bespreekt hij de mogelijkheid van een back-up van de dienstregeling om sneller onderhoud aan het spoor uit te kunnen voeren.
De samenvatting van de halfjaarrapportage van NS: “NS wil Nederland bereikbaar houden voor iedereen, op een duurzame manier. Daar hebben we ons ook in het eerste halfjaar van 2024 op ingezet. We kijken terug op een halfjaar waarin we de prestaties aanzienlijk hebben zien verbeteren ten opzichte van het tweede halfjaar van 2023, bijvoorbeeld door een betere materieelbeschikbaarheid. Ook verliep de levering van onze nieuwe intercity-treinstellen beter: er zijn in totaal tot het einde van het eerste halfjaar 29 nieuwe ICNG’s (Intercity Nieuwe Generatie) ingestroomd. Dit gebeurde tegen een achtergrond van uitdagingen, zoals de tijdelijke snelheidsbeperkingen op de HSL en een aantal impactvolle buitendienststellingen. NS zet zich in, mede door de start van het verbeterprogramma “Betrouwbaar Beter” samen met ProRail, om de impact op reizigers van deze en andere omstandigheden te beperken.”
“De meeste prestatie-indicatoren (PI’s) vallen in het eerste halfjaar van 2024 binnen de bandbreedte van de afgesproken bodem- en streefwaarden. Met name de reizigerspunctualiteit liet een aanzienlijke verbetering zien na de lage scores in het najaar van 2023. Deze verbetering is onder meer te danken aan een betere beschikbaarheid van het materieel. Er vallen echter ook twee PI’s niet binnen de gewenste bandbreedte. Met de PI Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL scoren we met 66,2% onder de bodemwaarde. Ook valt de PI Kwaliteit van aansluitingen van NS op andere vervoerders met 93,8% op dit moment onder de bodemwaarde. De overige PI’s scoren wel goed, met als positieve uitschieter de PI Gebruiksvriendelijke reisinformatie met 80,7%. Aan het eind van het jaar worden de PI-jaarscores definitief vergeleken met de bodem- en streefwaarden.
“Over het algemeen zijn de prestaties op het hoofdrailnet (HRN) dus verbeterd in het eerste halfjaar van 2024 ten opzichte van het halfjaar ervoor. De HSL-Zuid had echter grote negatieve invloed op de HRN-prestaties. De opgelegde tijdelijke snelheidsbeperkingen, die de veiligheid op dat traject moeten garanderen, waren daar een belangrijke oorzaak van. Als gevolg van constructiefouten in viaducten op de HSL-Zuid kan een veilige reis met hoge snelheid over deze viaducten niet worden gegarandeerd. Naast invloed op de reizigerspunctualiteit van de HSL, hebben deze snelheidsbeperkingen ook invloed op de reizigerspunctualiteit van het hele HRN.”
“Verder was de beschikbaarheid van het materieel van invloed op de HSL-punctualiteit. Tekorten aan materieel zijn eerder ontstaan door de vertraagde instroom van de ICNG in de reizigersdienst en defecten aan de oude ICR-rijtuigen. Daarnaast had een aantal buitendienststellingen grote invloed op de punctualiteit van de HSL en de rest van het HRN. Zo was er in januari en februari groot onderhoud aan het spoor bij Schiphol, waardoor de capaciteit op het spoor werd beperkt en kleine vertragingen een grote doorwerking hadden. Ook hadden de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen invloed op de punctualiteit van de reiziger op de HSL, omdat goederenvervoer werd omgeleid over de Brabantroute. Dit goederenvervoer kreeg ook vaak voorrang op het personenvervoer. Hierdoor ontstond er meer drukte op dat traject, waardoor treinen elkaar sneller hinderden.”
Kamerbrief bij halfjaarverantwoordingen ProRail en NS 2024
Halfjaarverantwoording NS 2024
- Halfjaarrapportages van NS en ProRail naar de Kamer-1. De HSL-Zuid had een grote negatieve invloed op de HRN-prestaties.Foto ProRail