Opnieuw betogen Brusselse straattaxichauffeurs bij het hoofdkantoor van Uber en bij het Brussels Parlement
Donderdag betoogden zo’n 200 Brusselse straattaxi’s (platformtaxi’s) in Brussel voor een hoger minimumtarief en minder commissie. Dat meldt de Belgische Vereniging van Limousinechauffeurs (ABCL). De chauffeurs richten hun pijlen op platformen zoals Uber, maar ook op de ordonnantie uit 2022, die voor hen nadelig zou zijn uitgedraaid. De actie leverde nogal wat verkeershinder op in het Brusselse centrum en bij het lokale OV.
De taxichauffeurs verzamelden zich om 09.00 uur aan hoofdkantoor van Uber in Etterbeek. Daarna vertrokken ze naar het Poelaertplein en gingen te voet naar Ze rijden richting Poelaertplein en daarna vetrokken ze te voet naar het hoofdkantoor van de socialistische vakbond ABVV. Volgens de taxichauffeurs zou de vakbond Uber ondersteunen. Daarna gingen ze naar het Brussels Parlement, waarna ze hun taxi’s weer ophaalden aan het Poelaertplein.
De straattaxi’s, die vroeger bekend waren als ‘verhuur van voertuigen met chauffeur’ – pleiten ervoor om de wetgeving zo aan te passen dat de balans tussen de straattaxi’s en taxiplatformen, zoals Uber, opnieuw hersteld wordt.
“We worden gediscimineerd sinds de invoering van de Brusselse taxi-ordonnantie”, aldus Jean-Paul Mbenti van ABCL, coördinator van de taxibetoging, aldus stadsmagazine Bruzz. Met de actie willen de straattaxichauffeurs een lans breken voor een eengemaakt statuut voor taxichauffeurs in Brussel, zowel voor standplaatstaxi’s – zeg maar de oorspronkelijke officiële taxi’s – als straattaxi’s.
Daarvoor haalt ABCL onder meer “een ongekende daling van de omzet aan”. ABCL pleit voor “een gunstige omgeving en voorwaarden” in een tijd waar “de meeste straattaxichauffeurs aan de rand van het faillissement staan”.
De straattaxichauffeurs, die werken via platformen zoals Uber en Bolt, willen daarnaast ook een hoger minimumtarief ontvangen en minder commissie aan de platformbedrijven betalen. Zo wijzen verschillende taxichauffeurs erop dat Uber de commissie heeft opgetrokken, van 25 naar 35 procent. Volgens Mbenti van ABCL, coördinator van de taxibetoging, lijden de straattaxichauffeurs als gevolg van deze te lage minimumvergoeding en de hoge commissie die het platform zelf opstrijkt. Dat Uber een bedrijf is dat mensen uitbuit, daarover zijn de standplaats-taxichauffeurs het helemaal eens. Maar hetzelfde statuut vragen, dat is volgens de taxifederatie dan weer een brug te ver.
Verder willen de protesterende chauffeurs ook aparte standplaatsen voor straattaxi’s verkrijgen en pleit men ervoor dat er in de toekomst slechts één statuut zou zijn voor zowel straattaxi’s als standplaatstaxi’s in Brussel. Ook steunt ABCL de eis van de standplaatstaxi’s om de uitstel van de lage-emissiezone in Brussel tot 1 januari 2027 ook voor taxi’s te laten gelden. Vooralsnog zou het uitstel niet gelden voor taxivoertuigen, die vanaf 1 januari 2025 voor 100 procent elektrisch zouden moeten zijn. “We staan op de rand van het faillissement. De elektrificatie van de wagens moet er komen, maar niet in januari. Dat kunnen we niet aan”, zegt Mbenti. De standsplaatstaxi’s hebben al even duidelijk hun misnoegen over de plannen van de Brusselse regering laten horen.
Naast een minimale kilometervergoeding exclusief commissie en het uitstel van de elektrische transitie voor taxi’s, pleit ABCL voor een wettelijke beperking van de commissies door de toekomstige Brusselse regering. Ook wil de organisatie dat er voorzien wordt in een betere bescherming van de straattaxichauffeur. “Soms kan de toegang tot het taxiplatform stopgezet worden na één ongefundeerde klacht tegen de chauffeur. Zij hebben vaak een auto van 50.000 of 60.000 euro gekocht, maar worden definitief geblokkeerd door Uber.”
ABCL ging ook langs bij de socialistische vakbond ABVV-FGTB. Ze vinden dat de vakbond Uber zou ondersteunen, en niet de chauffeurs. Hoewel ABVV-FGTB dit ontkent en het tegendeel beweert, is Mbenti niet te spreken over de socialistische vakbond. De vakbond zou niet aan de kant van de chauffeurs staan, “terwijl er een commissie van 35 procent gevraagd wordt door Uber. Dat kan toch niet?” De chauffeurs herinneren het ABVV-FGTB eraan dat “het verdedigen van de werknemers hun belangrijkste missie is, en niet de multinationals”.
- Opnieuw betogen Brusselse straattaxichauffeurs bij het hoofdkantoor van Uber en bij het Brussels Parlement. Archieffoto redactie.