Nieuwe Ebusco-topman Christian Schreyer: “Het wordt een stekelige route, maar we hebben een reële kans om het te redden”
Wie het prospectus van de claimemissie las, weet dat Ebusco zich geen fouten of tegenvallers meer kan veroorloven. Is dat realistisch na jaren van aanhoudende problemen? “In zo’n prospectus moet je alle risico’s heel duidelijk en uitgebreid meenemen, dat is verplicht. Maar het is niet zo zwart-wit dat we meteen failliet gaan als we één of twee tegenvallers hebben. Als we erin slagen om snel tegenmaatregelen te nemen, kunnen we dat wel aan, zoals de annulering van de order van Qbuzz. Maar als er meer van dit soort problemen bij elkaar komen, wordt het moeilijk. Het wordt een stekelige route, maar we hebben een reële kans om het te redden.’
Uw vorige werkgever, Go-Ahead, ging van de beurs. Bent u dat ook van plan met Ebusco, aldus de vraag van het FD. “Ik wilde niet dat het van de beurs ging, het was een gedwongen overname. Voor Ebusco denk ik dat een privéstructuur op dit moment beter zou zijn. Een beursnotering brengt veel verplichtingen en werk met zich mee, wat ons weghoudt van de focus op de operatie en de transitie, maar die notering is natuurlijk ook instrumenteel geweest voor de recente kapitaalversterking. Misschien zeg ik over twee jaar iets heel anders. Maat ik ben van plan langer te blijven. Als het me lukt om de transitie in goede banen te leiden, is dit mijn laatste baan.”
Aandeelhouders hebben kritiek op het hoge verloop in het managementteam. Onlangs kondigde cfo Jurjen Jongma zijn vertrek aan na dertien maanden. Hoe gaat u iedereen binnenboord houden? “Het is zijn beslissing geweest en ik voel sympathie voor hem. Hij heeft de laatste dertien maanden hard gewerkt met weinig structuur. We zijn blij met de komst van interim-cfo Jan Piet Valk. Met iemand van zijn kaliber kun je veel snelheid maken. Voor de rest van het team: soms is verandering nodig en we zijn zeker nog niet klaar met veranderen. Maar meer kan ik er nu niet over zeggen.”
U komt net terug uit China. Wat heeft u daar gedaan? “We hebben gesproken met bestaande en nieuwe partners die de bussen voor ons gaan bouwen. Daarnaast heb ik het team van onze nieuwe partner Gotion leren kennen en hebben we een bezoek gebracht aan hun batterijfabriek.”
We kwamen Peter Bijvelds net tegen op de gang, en hij was ook mee naar China. Voelt u zich wel vrij als uw voorganger zo over de schouder meekijkt? “De taakverdeling is duidelijk. Ik geef leiding aan het bedrijf, neem de beslissingen en richt de processen in. Ebusco had anderhalf jaar geleden al een bestuurswissel nodig, maar er is te lang aangerommeld met halfbakken oplossingen zoals het aanstellen van een co-ceo. Dat werkt niet. Peter heeft nu een adviserende rol. Hij brengt ideeën in, en zijn uitgebreide netwerk.”
Waarom is Ebusco een samenwerking aangegaan met Gotion? “De batterijen in de 3.0 komen van Gotion, dus ze zijn heel belangrijk voor ons. Bovendien brengen ze veel ervaring en kennis met zich mee, die we zeker ook voor onze energieopslagtak kunnen gebruiken. Daarom zijn we blij dat ze kandidaten voordragen voor het managementteam en de raad van commissarissen. Ik weet niet of ze overnameplannen hebben. Daar hebben we het niet over gehad. Ze hebben nu een aandelenbelang van 3% en er volgt een stemming over de vraag of ze meer aandelen mogen kopen tegen de emissieprijs.”
Na de in november afgeronde claimemissie is het aandeelhoudersbestand van Ebusco flink opgeschud. Jarenlang was het overgrote deel van de stukken in handen van oprichter Peter Bijvelds, ING en VDVI, maar nu liggen de kaarten anders. Momenteel is het Amerikaanse Heights Capital met 22,5% de grootste aandeelhouder. Verder namen onder meer het Chinese Gotion, ondernemer Bert Meulman en de familie Van Wettum een belang in de elektrische-bussenbouwer. Het is mogelijk nog niet de laatste verandering. Heights Capital heeft het recht om bestaande leningen om te zetten in aandelen. Daarmee kan het potentieel 38% in handen krijgen, al kan Ebusco het ook in cash terugbetalen. Gotion heeft nu zo’n 3% van de Ebusco-aandelen en krijgt na instemming van aandeelhouders de kans om dat belang uit te breiden naar zo’n 14,5%.
In de Verenigde Staten klonk kritiek op Gotion. Het bedrijf zou onrechtmatige overheidssubsidie krijgen en profiteren van dwangarbeid door Oeigoeren. Hoe kijkt u daarnaar? “De kritiek komt uit de rechts-conservatieve hoek die China als het grote kwaad ziet. Gotion heeft de geruchten in een openbare reactie ontkracht. Ook hebben we zelf onderzoek gedaan en nergens bewijzen gevonden voor zaken die niet kloppen. Bovendien is Volkswagen de grootste aandeelhouder van Gotion en ik weet dat ze compliance daar heel serieus nemen.”
Eerder kreeg Ebusco al de kritiek — onder meer via een ingezonden brief in het FD — dat het een Chinees bedrijf is, niet Nederlands. Kunt u dat nog ontkennen nu de productie weer naar China is verplaatst? “Het is flauw om te zeggen dat we geen Nederlands bedrijf zijn. Alle productontwikkeling, onderzoek en engineering wordt hier gedaan. Daar zit de waarde. Niet in de assemblage, die je in principe overal kan doen. Andere maakbedrijven schakelen ook partijen over de hele wereld in. Het voelt als een ouderwetse redenering.”
- De aantrekkingskracht van Ebusco zit volgens Schreyer in het paradepaardje van de onderneming, de lichtgewicht 3.0. Foto Ebusco.