Van spoor 1 naar spoor 9: het klassieke NMBS-overstapmodel
Om de stiptheid te verbeteren knipten de Belgische spoorwegen (NMBS) de intercity Sint-Niklaas-Brussel in Dendermonde. Reizigers moeten van spoor 1 naar spoor 9 hollen en omgekeerd. Via steile trappen en een smalle gang. Velen halen de aansluiting niet. Welke zieke geest bedenkt dit? Hoe belangrijk is de klant? De kritische en vaak verbolgen reacties van reizigers op de op 15 december jl. ingegane dienstregeling waren niet mals.
Overstappen in België is heel vaak al geen pretje, maar nu maakt de NMBS het heel bont. Tijdens de hoorzitting in de Kamercommissie voor mobiliteit maandag 16 december zette voorzitter Peter Meukens van de Vlaamse reizigersvereniging TreinTramBus die klantonvriendelijke overstap in de verf.
“Als je een verbinding knipt, moet de aansluiting perfect zijn. Dus aan hetzelfde perron. Reizigers van vier stations zijn de dupe van de knip, waaronder Sint-Niklaas een Vlaamse centrumstad met bijna 83.000 inwoners.”
Veel reizigers worden in de dienstregeling 2025 geconfronteerd met meer overstappen en langere reistijden. ”Dat is buiten onze wil om”, zei NMBS-woordvoerder Bart Crols zondag 15 december in een gesprek met VRT-Radio 1. Aan de hand van een diapresentatie weerlegde Meukens deze ondoordachte uitspraak.
Zo zijn de gevolgen van de komst van de omstreden EuroCity Direct Amsterdam-Zuid – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel-Zuid voor de binnenlandse reizigers op het drukke traject Antwerpen-Brussel (zie ook PV 5 en 6) ingrijpend. De EuroCity Direct, niet toegankelijk voor binnenlandse reizigers in België (sic) en aangeprezen als een snelle trein, staat in Antwerpen-Centraal in beide richtingen minstens elf minuten stil. De Brusselse stations Centraal en Noord én Mechelen, die reizigers kunnen opleveren, worden voorbijgesneld om tijdwinst te boeken. Als gevolg daarvan zijn er slechtere aansluitingen in het knooppunt Brugge en verliest de Limburgse stad Genk haar rechtstreekse treinverbinding met Gent, Brugge en de Kust.
Het Brusselse voorstadsnet (S-net) werd overhoopgehaald. Reistijden, stoppatroon en trajecten wijzigden. Bij al deze kommer en kwel kwam nog de ondermaatse communicatie over de dienstregeling 2025. Goede communicatie naar de reizigers toe is nog altijd de achilleshiel van het Belgische spoor. “Te weinig, te laat… en zelfs fout”, zegt Meukens. “De NMBS presteerde het om op de perronschermen te melden dat voor de EuroCity Brussel-Rotterdam – een afgeslankte Benelux – een EuroCityticket vereist is. Zo’n EuroCityticket bestaat niet eens. Maar reizigers mochten wel de trein niet in.” (Herman Welter)
- De EuroCity Direct staat in Antwerpen-Centraal in beide richtingen minstens elf minuten stil. Een snelle trein? En wat betekent Zu? Raden maar. Foto Herman Welter.