TreinTramBus: ‘Nieuw busaanbod in Vlaanderen: De Lijn laat reizigers aan hun lot over’
Verandering alom bij de Vlaamse Vervoermaatschappij (VVM), alias De Lijn, maar van verbetering in het busaanbod is nauwelijks sprake. Maandag ging de vierde fase van de basisbereikbaarheid in. De meeste wijzigingen komen voor in de regio’s Leuven, Vlaamse Rand, Mechelen, Kempen en Antwerpen. Elders wordt het flexvervoer uitgebreid en voert men kleine aanpassingen door. Veel buslijnen krijgen een nieuw lijnnummer en gaan soms via een andere route rijden. Dienstregelingen veranderen grondig. Bovendien schrapt De Lijn 1 op 40 normaal voorziene ritten omdat het vervoersbedrijf met een tekort aan rijvaardige bussen, onderhoudstechnici en chauffeurs blijft kampen, zo somt reizigersorganisatie TreinTramBus de structurele problemen bij de busmaatschappij op.
Voor de reizigers verandert er dus heel veel tegelijkertijd. “In zo’n geval zou je verwachten dat De Lijn haar klanten in de watten legt”, zegt Peter Meukens, voorzitter van de reizigersvereniging TreinTramBus. Maar die komen van een kale reis terug. Aan de meeste haltes hangen nog steeds de oude halteborden en de dienstregelingen die vanaf maandag van kracht zijn, ontbreken. “Hoe moeten reizigers weten welke bus ze vanaf vandaag moeten nemen en hoe en wanneer die rijdt, als ze die informatie niet aan de haltes kunnen terugvinden of zelfs niet wordt aangeduid aan welke halte een lijn stopt?”, vraagt Meukens zich af. “Heel wat busreizigers beschikken niet over een smartphone en mobiel internet. Dat gaat evengoed om jonge scholieren als om senioren, mensen met beperking of reizigers die het financieel niet breed hebben. Voor ons zijn dat volwaardige reizigers die recht hebben op volwaardige, heldere en correcte informatie.”
‘Eerst appen, dan opstappen’ luidt de nieuwe campagne van De Lijn. Voor veel mensen kan dat een oplossing zijn. “Maar dan moet je wel op de app kunnen vertrouwen. Maandagochtend lag die af en toe plat of was er geen realtime-info te vinden, ongetwijfeld omdat veel mensen tegelijk informatie zochten”, aldus Meukens. “Dat verwondert niet, want op de meeste grote busknooppunten werden de reizigers aan hun lot overgelaten: stewards van De Lijn, die mensen hadden kunnen voorthelpen, waren er meestal niet en aan een Lijnwinkel die pas na de spits opengaat, heb je ’s ochtends vroeg ook niks.”
De laatste maanden kampte De Lijn met veel rituitval. Dat probleem wil het vervoerbedrijf aanpakken door 2,5 % van alle ritten tijdelijk (?) te schrappen. Een recept dat ook in Nederland bij EBS en Rrreis voor een (tijdelijke) oplossing moest zorgen. Maar de reizigers moeten in Vlaanderen in veel gevallen zelf proberen uit te vissen welke ritten dat zijn. Peter Meukens: “De schrapping gebeurt niet altijd oordeelkundig. In Oostende rijdt stadslijn 3 nog maar om de 30 i.p.v. om de 20 minuten. Maar door de verkeerde keuzes te maken, sluit die lijn plotseling helemaal niet meer op de trein aan. Dat had De Lijn perfect kunnen vermijden.”
Elders lijkt het erop dat men chauffeursdiensten geschrapt heeft, waardoor ook ritten wegvallen waar veel reizigers gebruik van maken. In de Hasseltse deelgemeente Stevoort rijdt bus 50 richting Nieuwerkerken en Sint-Truiden nog steeds de hele dag om het uur, behalve rond … 15.30 uur. En net dan is de school uit. “Dat kan gewoon niet”, zegt Meukens. “En al zeker niet als bussen tegelijkertijd onnodige lege kilometers blijven rijden omdat de aflos van de chauffeurs op de verkeerde plek gebeurt.” Overigens komt rituitval op het laatste moment vandaag nog steeds voor.
- TreinTramBus: ‘Nieuw busaanbod in Vlaanderen: De Lijn laat reizigers aan hun lot over’. Foto TreinTramBus.