Friese Waddengemeenten willen meer invloed op het vervoer naar de eilanden ‘Sturen op auto’s en passagiers is nu nauwelijks mogelijk’
De Friese Waddengemeenten willen meer invloed op het vervoer naar de eilanden. Daarvoor moeten gemeenten pro-actiever inzetten op de lobby richting het Rijk. Dat is een van de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie De Waddeneilanden in een rapport over mobiliteitsbeleid en de rol van de gemeenteraad.
Veerdiensten zijn van cruciaal belang voor de leefbaarheid van de eilanden, maar de invloed van de gemeenteraden op die veerdiensten is merkwaardig genoeg – met uitzondering van Texel – zeer beperkt, concludeert de Rekenkamercommissie. Dat de raden meer zeggenschap willen, hebben ze afgelopen jaar unaniem in moties aan de Tweede Kamer kenbaar gemaakt.
Het Rijk zit midden in de voorbereidingen voor een nieuwe concessie voor de Waddenveren naar Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog, die in 2029 ingaat. De Friese eilanden hebben alleen indirect en op afstand invloed op de voorwaarden waaronder die concessie verleend wordt. Zo is bijvoorbeeld het sturen op aantallen auto’s en passagiers nauwelijks mogelijk. Daardoor wordt daar in beleidsdocumenten weinig aandacht aan besteed, stelt de Rekenkamercommissie vast. Die ziet wel initiatieven rond bagagevervoer en parkeren op de vaste wal, ‘maar die betreffen vooral verkennend onderzoek’.
Voor de private rederijen Wagenborg en Doeksen is het overzetten van auto’s cruciaal voor de winst. Dat geldt ook voor de TESO, die naar Texel vaart en van de eilanders is. Toch is daar de almaar groeiende overzetting van auto’s (en omzet) tot stilstand gebracht. Mede doordat de gemeente het aanbod van accommodaties heeft begrensd, aldus het rapport.
In Friesland heeft eigenlijk alleen Ameland een uitgewerkt mobiliteitsbeleid. In zijn nieuwjaarsspeech zei burgemeester Roel Cazemier afgelopen maandag dat het ontwikkelen van een Mobiliteitsvisie voor Terschelling prioriteit moet krijgen, inclusief een parkeerplan voor West-Terschelling. Cazemier sprak daarnaast dank uit aan Rijkswaterstaat en de provincie Fryslân, die hebben aangegeven te helpen zoeken naar oplossingen voor de broodnodige renovatie van de haven. De 15 miljoen euro die de gemeente daarvoor gereserveerd heeft, is lang niet genoeg.
- Friese Waddengemeenten willen meer invloed op het vervoer naar de eilanden ‘Sturen op auto’s en passagiers is nu nauwelijks mogelijk’. Redactiefoto.