Volvo Bus test de bustechnologie van de toekomst in het OV-systeem van Västerås
In het voorjaar van 2025 test Volvo Bus, samen met de openbaarvervoerbedrijven VL en Svealandstrafiken, een nieuw en innovatief zelfrijdend ondersteuningssysteem voor buschauffeurs in Västerås, Zweden. Het ondersteuningssysteem stelt bussen in staat om zelfstandig in en uit bushaltes te rijden. Het is primair ontworpen om de stress voor chauffeurs te verminderen, maar ook om de milieu-impact van de bussen te verlagen en de veiligheid en het comfort voor passagiers te vergroten.
Het systeem, dat is ontwikkeld door Volvo Bus, is geïmplementeerd en gedeeltelijk gefinancierd binnen het kader van het EU eBRT2030-project en is een van de verschillende subprojecten. Het doel van dit project is om de basis te leggen voor duurzame en commerciële autonome oplossingen.
“Hoewel volledig zelfrijdende bussen zonder veiligheidsbestuurders in het openbaar vervoer nog ver weg zijn, kunnen we met behulp van dit soort nieuwe technologie op een aantal gebieden nu al waarde toevoegen. We hopen bijvoorbeeld de eentonige taken die bestuurders moeten uitvoeren te minimaliseren, wat hun werkomgeving zal verbeteren. De nieuwe technologie kan ook helpen slijtage en schade aan de bussen te verminderen, reizen comfortabeler te maken voor passagiers en de verkeersveiligheid te vergroten”, zegt Joakim Jonsson van Volvo Buses, die de hoofdprojectmanager is voor het project.
Volvo Buses heeft eerder succesvolle tests van het systeem uitgevoerd met bestuurders in een testomgeving, maar nu zijn ze van plan te onderzoeken hoe de technologie werkt in een echt openbaar vervoersysteem. De bus die is uitgerust met het systeem is een Volvo 7900 Electric die in het normale stadsverkeer op lijn 1 in Västerås zal rijden. “VL en Svealandstrafiken leken voor de hand liggende partners voor dit soort tests”, zegt Joakim Jonsson. “Samen staan ze voorop in het openbaar vervoer en hebben ze de vastberadenheid en ambitie om de systemen verder te ontwikkelen. Route 1 in Västerås is een ideale testroute met verschillende instellingen en bushaltes”.
De zelfrijdende technologie zal helpen om de bewegingspatronen van de bus nauwkeuriger en meer gelijkvormig te maken. Dit betekent bijvoorbeeld dat de bus altijd op dezelfde positie en op dezelfde afstand van het trottoir of perron stopt. “We werken voortdurend aan het verbeteren van de passagierservaring en we beschouwen technologische ontwikkelingen in het openbaar vervoer als een belangrijk puzzelstukje. Als bussen de bushaltes met meer voorspelbaarheid kunnen naderen, kunnen we reizen met de bus gemakkelijker maken voor passagiers. Dit leidt op zijn beurt tot veiligere, snellere en gemakkelijkere stromen van mensen die in- en uitstappen”, aldus Mats Ellman, hoofd Planning en Ontwikkeling, VL/Openbaar Vervoer Administratie, Regio Västmanland.
Het zelfrijdende ondersteuningssysteem vermindert de belasting van de armen, schouders en nek van chauffeurs. Omdat het systeem verantwoordelijk is voor het in- en uitrijden van bushaltes, kunnen de chauffeurs zich volledig concentreren op de verkeerssituatie. “Wij geloven dat het zelfrijdende ondersteuningssysteem grote voordelen heeft voor buschauffeurs en voor ons als exploitanten. En het zal natuurlijk helpen om meer nieuwe technische ontwikkelingen te stimuleren. Het is zeker in ons belang om een betere werkomgeving voor onze chauffeurs te creëren. De technologie kan ook helpen om slijtage en schade aan de banden te verminderen, wat op zijn beurt leidt tot kostenbesparingen en een lagere impact op het milieu, en dat is erg belangrijk voor de maatschappij als geheel”, zegt Geert Schaap, hoofd technologie en innovatie bij Svealandstrafiken.
“We hebben verschillende andere potentiële toepassingen voor dit soort technologie geïdentificeerd. Door voertuigen bijvoorbeeld autonoom naar de wasstraat of het laadgebied in de busremise te kunnen rijden, kunnen we onze efficiëntie verhogen”, voegt Schaap toe. Alle chauffeurs die de testbus zullen besturen, hebben een grondige training gehad in het gebruik van het systeem. Ongeacht of het systeem is geactiveerd of niet, is de chauffeur de volledige verantwoordelijke voor de bus. De testperiode zal ongeveer zes maanden duren. Samen met de tests zal er een wetenschappelijk onderzoek worden uitgevoerd in samenwerking met Chalmers University of Technology om de ervaring voor zowel bestuurders als passagiers te evalueren.
- Volvo Bus test de bustechnologie van de toekomst in het OV-systeem van Västerås. Foto Volvo.