London St Pancras Highspeed, eigenaar van station St Pancras wil capaciteit verhogen
Komen er nieuwe directe treinroutes van Londen naar Duitsland, Zwitserland en Frankrijk? De eigenaar van station St Pancras, London St Pancras Highspeed, die ook het spoor naar de Kanaaltunnel exploiteert, wil de capaciteit voor internationale treinreizigers verhogen, aldus de BBC. Die zou omhoog moeten van 1.800 passagiers per uur naar bijna 5.000. Het wil nu verschillende treinmaatschappijen aantrekken om een reeks diensten in Europa aan te bieden.
Eurostar heeft momenteel een monopolie op de treinen door de Kanaaltunnel met routes naar Parijs, Brussel en Amsterdam. London St Pancras Highspeed en Getlink hebben een overeenkomst getekend die er op mikt om de spoorverbindingen tussen het VK en Europa uit te breiden. “Veel Europese steden zouden in minder dan zes uur rechtstreeks per trein bereikbaar zijn, wat volgens ons echt concurrerend is met korteafstandsvluchten”, aldus een woordvoerder van London St Pancras Highspeed.
Yann Leriche, CEO van Getlink, eigenaar van Eurotunnel, zei: “We willen graag aantrekkelijke kansen voor koolstofarme mobiliteit stimuleren met een reeks nieuwe bestemmingen in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk.” Getlink gelooft dat het mogelijk is om treindiensten naar Bordeaux, Keulen, Frankfurt, Genève, Marseille en Zürich te creëren. Er is nog geen vaste planning bekendgemaakt, maar de partijen lijken te mikken op 2030. De Virgin Group van Richard Branson en de Spaanse Evolyn groep ontwikkelen al plannen voor een concurrerende dienstverlening met Eurostar.
Eurostar stopte in juni 2023 met diensten tussen Londen en Disneyland Parijs en heeft geen routes meer tussen Londen en het zuiden van Frankrijk. De route tussen Londen, Amsterdam en Parijs naar Marseille werd onlangs geschrapt.
Virgin erkende dat het een “enorme onderneming” zou zijn om een nieuwe cross-Channel operator op te richten, maar zei dat de route “rijp was voor verandering met veel ruimte en potentieel voor nieuwe concurrentie bij St Pancras en door de tunnel”. Concurrentie tussen verschillende bedrijven op de route zou alle klanten ten goede komen, voegde een woordvoerder toe.
Robert Sinclair, CEO van London St Pancras Highspeed, zei dat de vraag naar internationale treinreizen groeide. Hij zei dat zijn bedrijf zou samenwerken met Getlink “om nieuwe en bestaande treinexploitanten aan te moedigen de capaciteit uit te breiden en nieuwe bestemmingen te lanceren, waardoor het potentieel van een volledig verbonden Europa wordt ontsloten”.
- Momenteel is de capaciteit van de wachtzaal van Eurostar, wanneer er twee treinen – naar Parijs en Brussel – vrijwel tegelijk vertrekken, al veel te krap. Niet zelden staan er in de middengang van het station lange wachtrijen. Redactiefoto.