Uber verstevigt zijn positie in de snelgroeiende Spaanse VTC(huurauto)-markt dankzij Nederlandse ondernemer
Uber heeft via een minderheidsbelang van 30 procent in Auro New Travel Concept (Auro Travel) een belangrijke stap gezet op de Spaanse markt voor huurauto’s met chauffeur (de VTC-markt). Voor 220 miljoen euro neemt het Amerikaanse mobiliteitsplatform deel aan de Spaanse aanbieder, die actief is in Madrid, Barcelona en Valencia.
De transactie kwam tot stand na anderhalf jaar intensieve onderhandelingen tussen Uber en VTC Mobility, het investeringsvehikel van de Nederlandse ondernemer Frank Zweegers. VTC Mobility, onderdeel van de ZBG Group, bracht Auro Travel in tijdens de coronapandemie en realiseerde sindsdien een sterke omzetgroei dankzij investeringen in technologie en duurzaamheid.
Auro Travel exploiteert een van de grootste privéchauffeursvloten van Spanje en bedient zowel zakelijke als particuliere klanten. Voor Uber betekent de overname een versnelde marktuitbreiding in Spanje, waar het moeite had vaste voet op de markt te krijgen (ondermeer vanwege de concurrentie met het platform Cabify) en waar concurrentie op concessies en technologie-intensieve mobiliteitsdiensten toeneemt. Met dit belang positioneert Uber zich naast lokale spelers en verstevigt het strategische partnerships binnen Europa.
Auro Travel had jarenlang een exclusieve overeenkomst met Cabify totdat het Constitutionele Hof afgelopen december de beëindiging van die exclusiviteit goedkeurde. Dit werd aangekondigd door een van de oprichters van Auro, Féliz Ruiz, in een interview met het nieuwsknipsel- en monitoringkanaal News To You (NTY). Hij legde uit dat de transactie het belang van 30% waardeert op € 180 miljoen aan eigen vermogen, waarmee de € 40 miljoen aan schulden verdwijnt.
Bronnen in de sector geven aan dat de transactie “het bewijs is van Ubers sterke betrokkenheid bij Spanje, dat een prioriteitsland voor het bedrijf is geworden.” Het bedrijf is van plan om te blijven samenwerken met de taxi- en VTC-sector om duizenden chauffeurs economische kansen te bieden en bij te dragen aan een duurzamer mobiliteitsmodel voor onze steden,” voegde hij eraan toe.
In dit verband herinnerde Féliz Ruiz aan de koers van Auro, toen het de aankoop van 3.000 VTC-licenties voor € 75 miljoen voorbereidde, met slechts € 9 miljoen in 2017, met een deadline van drie maanden om de resterende middelen te vinden. Het bedrijf benaderde Uber, dat bereid was € 50 miljoen te financieren met een terugbetalingstermijn van drie jaar, maar de week daarop nam de toenmalige CEO van Uber, Travis Kalanick, ontslag, waardoor de transactie werd afgebroken.
Later leende Cabify het geld, waardoor het bedrijf kon worden opgebouwd met 90% schuld. Het heeft nu ongeveer 3.500 chauffeurs en 200 werknemers op het hoofdkantoor, met een brutobedrijfswinst (EBITDA) van ongeveer € 9 miljoen.
- Auro Travel, de nieuwe partner van Uber In Spanje. Illustratie Auro Travel.