New Yorks platformbedrijf Revel schakelt over van eigen elektrische deelauto’s naar uitbreiding netwerk laadstations
Revel, het in New York gevestigde deelautobedrijf met opvallende lichtblauwe elektrische auto’s, beëindigde zijn vervoersdienstverlening afgelopen maandag om zich te concentreren op de uitbreiding van zijn netwerk van laadstations.
Het bedrijf zegt dat het de stap zet om redenen die vergelijkbaar zijn met de beslissing om in 2023 te stoppen met de elektrische scooterdienst: er zijn talloze manieren om je in de stad te verplaatsen en er zijn talloze concurrenten die om passagiers strijden. Zelfs op het hoogtepunt van Revel werd het wagenpark overschaduwd door bedrijven als Uber en Lyft.
De meeste van Revels 500 auto’s worden geleased en de auto’s worden teruggegeven aan de eigenaren. Het bedrijf contracteerde maandelijks meer dan 600 chauffeurs, die niet vooraf op de hoogte waren gesteld van de beslissing, aldus een woordvoerder van Revel.
Revel startte zijn deelautoprogramma in april 2021 met 50 voertuigen die alleen in New York City reden. Volgens het NYC Taxi and Limousine Commission Factbook werden er in juni ongeveer 80.000 ritten gemaakt in New York City, vergeleken met ongeveer 20 miljoen ritten voor Uber en Lyft samen. Volgens een woordvoerder van Revel is het marktaandeel van Uber en Lyft de afgelopen twee jaar gestegen van 2 procent naar 33 procent.
Revels verschuiving naar focus op laadstations komt voort uit het toenemende gebruik van elektrische voertuigen door andere taxi- en platformbedrijven. Revel zegt zich te richten op stedelijke gebieden waar andere taxibedrijven hun laadinfrastructuur zouden kunnen gebruiken. Het aandeel openbare gebruikers van Revels laadstations, waarvan vele afkomstig zijn uit
Frank Reig, medeoprichter en CEO van Revel, vertelde de New York Times dat het beëindigen van de deelautodienst het beste was voor het bedrijf en, in het algemeen, voor de aanhoudende acceptatie van elektrische voertuigen door het publiek. “De beste manier om de transitie naar elektrische voertuigen gaande te houden, is door onze deelautodienst te beëindigen en ons te richten op de aanleg van de snellaadinfrastructuur die onze grootste steden nodig hebben om elektrisch te blijven rijden”, zei hij.
Het bedrijf gaf aan dat het ernaar streeft het aantal laadpalen in de regio New York City te verhogen van 88 naar 278 tegen het einde van volgend jaar. Uber zou kunnen profiteren van de uitbreiding: in maart 2024 kwamen de bedrijven overeen om Uber-chauffeurs korting te geven bij de laadstations van Revel in New York City.
- New Yorks platformbedrijf Revel schakelt over van eigen elektrische deelauto’s naar uitbreiding netwerk laadstations. Foto Revel.