Infrabel koopt dwarsliggers voor wissels
Sateba België in Laakdal (provincie Antwerpen), een dochter van de gelijknamige Franse multinational, levert aan de Belgische spoorinfrabeheerder Infrabel jaarlijks circa 15.000 betonnen dwarsliggers. Het contract van 26 miljoen euro geldt voor vijf jaar en kan driemaal met een jaar worden verlengd.
Het betreft speciale liggers voor de bouw van spoorwissels. In het Belgische spoor liggen zo’n 8.300 wissels. ”Elke wissel is maatwerk en dus uniek. Voor de grootste wissels zijn tot bijna 170 soorten liggers nodig”, zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken.
De op maat gemaakte liggers worden naar het Infrabel-atelier in Bascoup (Henegouwen) getransporteerd waar bijna alle wissels in België worden gemaakt. De levensduur van een betonnen dwarsligger is ongeveer 50 jaar. Infrabel vervangt jaarlijks zo’n 300.000 liggerss tijdens groot onderhoud.
Infrabel heeft met Sateba nog een lopend contract tot 2029 ter waarde van 55 miljoen euro. Het gaat om de productie en het transport van klassieke betonnen dwarsliggers. Dit type M41 wordt overal in het standaardspoor in België gebruikt.
Naast Laakdal heeft Sateba België ook vestigingen in Baudour en Soignies (provincie Henegouwen). Het bedrijf produceert verschillende soorten betonnen dwarsliggers en geprefabriceerde platen waarin tramsporen worden gelegd. Sateba investeert onder meer in de CO2-reductie. Sinds begin 2024 wordt voor de productie van dwarsliggers een milieuvriendelijkere betonmix gebruikt. (Herman Welter)
- Een trein met betonnen dwarsliggers staat vertrekkensklaar langs het Albertkanaal in Laakdal. Foto Infrabel.