TreinTramBus: ‘Vlaamse Regering houdt woord niet voor openbaar vervoer’
Vlaams minister-president Diependaele kondigde in de Septemberverklaring van de Vlaamse Regering o.a. aan dat De Lijn komend jaar nog maar eens 30 miljoen euro bijkomend moet besparen. Daarmee verbreekt de Vlaamse Regering de verbintenissen die ze vorig jaar in haar regeerakkoord aangegaan is. Daarin zou het exploitatiebudget van De Lijn vanaf 2026 jaarlijks stijgen.
“Eens te meer zullen de Vlaamse tram- en busreizigers de rekening betalen”, zegt Peter Meukens, voorzitter van reizigersvereniging TreinTramBus. De Lijn heeft inmiddels al aangekondigd dat ze niet anders kan dan nog maar eens in het aanbod te snoeien. Meukens: “Trop is teveel. De Lijn is na anderhalf decennium van besparingen en de invoering van de basisbereikbaarheid financieel en inhoudelijk uitgeperst.”
Het decreet basisbereikbaarheid eiste een budgetneutrale invoering van de basisbereikbaarheid. Zonder één extra cent moest De Lijn het beter gaan doen. Dat heeft natuurlijk zijn grenzen. “Die budgetneutraliteit is nu van de baan”, stelt Meukens ironisch vast. “Het budget waarmee De Lijn beter openbaar vervoer moet organiseren, wordt nu aangepast. Het wordt verlaagd! Denkt de Vlaamse Regering op die manier de modal shift te realiseren, waarvan ze de mond steeds vol heeft?”
Ondertussen blijft de doorstroming van het openbaar vervoer op veel plaatsen in Vlaanderen ondermaats. Het komt nog te vaak voor dat het verkeerslicht voor bus en tram op groen staat als ze er niet zijn en op rood springt op het moment dat ze komen aanrijden. Daardoor verliezen niet alleen de trams en bussen van De Lijn, maar ook de reizigers ongelofelijk veel tijd. “Investeren in doorstroming zorgt dus voor een duurzame en terugkerende optimalisatie van de exploitatiekosten van De Lijn en maakt het openbaar vervoer aantrekkelijker omdat het sneller is. Het is echt onbegrijpelijk dat de wegbeheerders in Vlaanderen De Lijn op dat vlak zo vaak stiefmoederlijk behandelen”, zegt Meukens.
TreinTramBus begrijpt dat deze Vlaamse Regering een financieel gezond begrotingsbeleid wil en moet voeren. Dat moet wel gepaard gaan met een ambitieuze verduurzaming van de mobiliteit. Daar moeten dringend wat heilige huisjes voor sneuvelen. Het valt echt niet meer te verantwoorden dat de miljarden voor het Antwerpse Oosterweelproject gul blijven toestromen, terwijl het openbaar vervoer de keel wordt dichtgeknepen.
Meukens: “Vlaams mobiliteitsminister Annick De Ridder moet nu gezwind over haar eigen schaduw springen en werk maken van rekeningrijden. Het is dringend nodig dat meer mensen het openbaar vervoer gebruiken en daarvoor de auto laten staan. Die modal shift heeft maar kans op slagen als Vlaanderen de automobilisten voor hun autogebruik responsabiliseert en tegelijkertijd in het openbaar vervoer investeert.”
- TreinTramBus: ‘Vlaamse Regering houdt woord niet voor openbaar vervoer’. De Lijn moet komend jaar nog eens bijkomend 30 miljoen euro besparen. Redactiefoto.