Volvo Bus lanceert met BZR Electric een nieuw elektrisch touringcarchassis met een accucapaciteit tot 720 kWh voor langere touringcarritten
Het nieuwe Volvo BZR Electric touringcarchassis markeert een gedurfde stap voorwaarts in elektrificatie, met een accucapaciteit tot 720 kWh en een actieradius tot 700 km volgens de SORT 3-testcyclus. Dit elektrische touringcarchassis is geschikt voor langere reizen met minder laadstops en een grotere operationele veelzijdigheid – waardoor lange interregionale routes mogelijk zijn die voorheen niet haalbaar waren voor elektrische touringcars.
Het veelzijdige en bewezen wereldwijde Volvo BZR Electric-chassisplatform is nu uitgebreid met de lancering van de Volvo BZR Electric voor touringcartoepassingen – verkrijgbaar met twee of drie assen en vier tot acht modulaire energieopslagunits. Dankzij dit modulaire ontwerp kan het chassis worden afgestemd op een breed scala aan operationele behoeften en worden geoptimaliseerd voor kortere afstanden of maximale actieradius. De toonaangevende accucapaciteit tot 720 kWh betekent een verbeterde efficiëntie, een grotere actieradius en kortere reistijden. “Ons nieuwe elektrische chassis biedt meer dan alleen een grotere actieradius. Het maakt nieuwe routes mogelijk en biedt vervoerders meer veelzijdigheid”, aldus Anna Westerberg, president van Volvo Buses.
Het Volvo BZR Electric touringcarchassis biedt vervoerders de flexibiliteit om op meer routes elektrisch te rijden, ook in milieuzones – een groot voordeel voor zowel touringcars als touringcars en chartermaatschappijen. Het elektrische chassis wordt aangeboden met carrosserieën van verschillende carrosseriebouwers, afhankelijk van de markt en de voorkeuren van de klant. Met de lancering van het Volvo BZR Electric touringcarchassis biedt Volvo Buses nu elektromobiliteitsoplossingen voor elk segment – stad, intercity, lange afstand en touringcars en charters – die allemaal kunnen worden aangepast aan een breed scala aan klantbehoeften.
“We zijn er trots op een oplossing te presenteren die duurzaam reizen voor meer mensen op meer routes toegankelijk maakt”, aldus Anna Westerberg. “Het Volvo BZR Electric touringcarchassis laat zien hoe elektrificatie verder kan gaan dan het verminderen van uitlaatemissies. Met verantwoord geproduceerde materialen en een product dat lang meegaat, minimaliseren we de ecologische voetafdruk gedurende de levenscyclus. En dit doen we terwijl we comfort, efficiëntie en de hoogste veiligheidsnormen bieden voor zowel dagelijks woon-werkverkeer als lange afstanden.”
Het eerste Volvo BZR Electric touringcarchassis is al opgebouwd door Carrus Delta en is bedoeld voor klanten in de Scandinavische landen en de Benelux.
- Volvo Bus lanceert met BZR Electric een nieuw elektrisch touringcarchassis met een accucapaciteit tot 720 kWh voor langere touringcarritten.