DB laat in 2026 hogesnelheidstrein rijden tussen Antwerpen en Keulen
De Deutsche Bahn laat vanaf 7 september volgend jaar tweemaal per dag een hogesnelheidstrein rijden tussen Antwerpen en Keulen. “Het zou mooi zijn als Antwerpen zou uitgroeien tot de draaischijf van hogesnelheidslijnen, maar dan zijn investeringen nodig”, zegt Peter Meukens van TreinTramBus in de Gazet van Antwerpen. Onderweg stopt deze trein op Brussels Airport, Leuven en Luik. Over de duur van de nieuwe verbinding kan of wil DB nog niks zeggen, noch over de beoogde gebruikersgroep. Momenteel, zo berekent de krant, kost deze reis tussen de 2 uur en 21 minuten tot 3 uur en 10 minuten met een of twee overstappen.
Hoelang de rit zal duren, kan Deutsche Bahn momenteel niet zeggen. Nu doe je er, naargelang het vertrekmoment, 2 uur en 21 minuten tot 3 uur en 10 minuten over. Je moet wel een of twee keer overstappen. Ook de ticketprijs blijft nog in nevelen gehuld.
Peter Meukens, voorzitter van de reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB), vindt het een goede zaak dat er een hogesnelheidstrein rijdt naar Zaventem en Leuven. “Voor Antwerpen is het een mooie uitbreiding naar het oosten”, zegt Meukens. “Er was al een stevige noord-zuidverbinding met de Eurostar en de Eurocity tussen Amsterdam en Parijs.”
Op het verlanglijstje, zo memoreert de krant, staat nog een directe verbinding Antwerpen-Londen. Momenteel kan dat alleen met een overstap op Brussel-Zuid. Antwerpen Centraal heeft geen afgescheiden perron voor de identiteits- en veiligheidscontroles.
Meukens: “Je kan niet verwachten dat je van overal naar overal kan reizen met de trein. Mag het aanbod aan snelle treinverbindingen vanuit Antwerpen verhogen? Absoluut.” Maar TTB waarschuwt er voor dat internationale verbindingen ten koste gaan van de binnenlandse dienstverlening, zoals gebeurde met de vierde IC-trein tussen de havenstad en Brussel, die verviel ten gunste van de snelle IC Brussel-Amsterdam.
Toch koppelt TTB er wel een belangrijke voorwaarde aan. Nieuwe snelle internationale verbindingen mogen niet ten koste gaan van de binnenlandse dienstverlening. Zo protesteerde TTB vorig jaar tegen het schrappen van een vierde IC-trein tussen Brussel en Antwerpen om plaats te maken voor een snelle trein tussen Brussel en Amsterdam.
- DB laat in 2026 hogesnelheidstrein rijden tussen Antwerpen en Keulen. Redactiefoto.