IDTechEx: ‘De Robotaxi-race warmt wereldwijd nog steeds op in 2025’
De gespecialiseerde Britse consultant IDTechEx voorspelt een duizendvoudige toename van de omzet van Robotaxi-software in de komende twintig jaar
2025 is tot nu toe een enorm jaar geweest voor autonome voertuigen van SAE-niveau 4, inclusief de eerste stap buiten de robotaxi-markt. Het rapport van marktonderzoeksbureau IDTechEx, “Autonomous Driving Software and AI in Automotive 2026-2046: Technologies, Markets, Players”, analyseert de voortgang van robotaxi-diensten tot nu toe en voorspelt de software-omzet die aan robotaxi’s wordt toegeschreven tot 2046, uitgesplitst per regio. De rol van deze verschillende spelers en hun aanpak worden geanalyseerd, vergeleken en gebruikt om de totale markt voor autonome rijsoftware te voorspellen.
Waymo heeft zich in de VS gevestigd als marktleider op het gebied van robotaxidiensten en is actief in Phoenix, San Francisco, Los Angeles, Atlanta en Austin. Het bedrijf is zelfs partnerschappen aangegaan met Uber en Lyft, de twee grote taxi-appbedrijven, die als concurrenten van Waymo’s bedrijfsmodel kunnen worden beschouwd. Terwijl Waymo tests uitvoert in Tokio, is het bedrijf onlangs ook begonnen met de eerste activiteiten op internationale markten.
Tesla lanceerde zijn robotaxidienst in juni 2025 en breidde later zijn werkgebied uit tot ongeveer 435 vierkante kilometer in Austin, Texas. In september werden deze ritten opengesteld voor het publiek en hebben ze geen menselijke begeleider meer aan boord, maar behouden ze de op afstand controleerbare bestuurders die alle robotaxi’s hebben. Er is echter meer tijd nodig om te bepalen of de technologie volwassen genoeg is om op te schalen.
Twee andere bedrijven hebben dit jaar robotaxidiensten geopend in de VS: Zoox en May Mobility. In tegenstelling tot andere bedrijven is de robotaxi van Zoox vanaf de grond af aan ontworpen als een autonoom voertuig. Terwijl de robotaxi’s van Waymo momenteel omgebouwde Jaguar I-PACE’s zijn en Tesla zijn Model Y gebruikt, heeft de robotaxi van Zoox geen stuur, pedalen of bestuurdersstoel. May Mobility startte in september 2025 een pilotprogramma voor robotaxi’s in samenwerking met Lyft, met aangepaste hybride Toyota Sienna-minivans.
Sinds het vertrek van Cruise in december 2024 was Waymo het enige bedrijf dat commercieel robotaxi’s exploiteerde. De activiteiten van andere bedrijven in de afgelopen twee maanden suggereren dat robotaxi’s een vlucht zouden kunnen nemen. IDTechEx voorspelt dat de VS in 2046 bijna een kwart van de software-inkomsten uit de wereldwijde robotaximarkt zal vertegenwoordigen.
- IDTechEx: “De Robotaxi-race warmt wereldwijd nog steeds op in 2025”. In de VS is Waymo marktleider. Foto Waymo.