Duitse taxiorganisatie BVTM waarschuwt politici nadrukkelijk voor precaire arbeidsomstandigheden bij platformen en pleit voor strengere regelgeving
Een enquête onder Zwitserse Uber-chauffeurs bevestigt: taxiplatformen zoals Uber en Bolt creëren precaire arbeidsomstandigheden, noteert het Duitse taxivakblad Taxi Times. De Duitse taxiorganisatie BVTM doet een dringend beroep op Duitse politici om de gegevens uit de Zwitserse enquete als een wake-up call te beschouwen.
Wat Zwitserse media vorige week berichtten over een enquête onder Uber-chauffeurs, is nu ook opgepikt door de Duitse taxiorganisatie BVTM: “Een recent onderzoek van Watson Switzerland toont duidelijk aan hoe precair de arbeidsomstandigheden zijn voor veel chauffeurs bij taxiplatformen zoals Uber”, vat de BVTM samen in een persbericht.
De resultaten van de enquête laten een duidelijk beeld zien: 83 procent van de Uber-chauffeurs werkt meer dan acht uur per dag, en 53 procent zelfs meer dan tien uur. Velen werken zes of zeven dagen per week. Als gevolg van hun situatie pleit 38 procent van de ondervraagde Uber-chauffeurs voor wettelijk verplichte minimumtarieven, terwijl 24 procent strengere regulering van de platformen wenst.
“Dat zelfs Uber-chauffeurs minimumtarieven eisen, laat zien hoe groot de druk op de platformmarkt is geworden”, zegt Michael Oppermann, algemeen directeur van de Duitse branchevereniging voor taxi’s en huurauto’s (BVTM). “Dit is een wake-upcall voor Duitsland. Eerlijke mobiliteit vereist eerlijke prijzen – voor iedereen die mensen vervoert, of dat nu via een app of een taxibedrijf is.”
De BVTM schetst de onderzoeksresultaten en stelt dat platformmodellen ook de concurrentiedruk in Duitsland vergroten – ten koste van degenen die daadwerkelijk ritten verzorgen. “Veel chauffeurs werken onder economisch nauwelijks haalbare omstandigheden.” De Duitse branchevereniging ziet daarom de resultaten van de Watson-enquête als een waarschuwing: wat in Zwitserland al realiteit is, dreigt ook in Duitsland de norm te worden als beleidsmakers geen tegenmaatregelen nemen. Ook in andere landen komen vergelijkbare situaties voor, met een hoge werkdruk voor platformchauffeurs.
“Het is absurd dat platformbedrijven zich voordoen als vernieuwers, terwijl hun chauffeurs moeten vechten voor eerlijke lonen en minimumtarieven”, aldus Oppermann. “Innovatie mag niet betekenen dat wetten worden omzeild of sociale normen worden ondermijnd.”
Daarom roept de Duitse branchevereniging op tot drie maatregelen: Ten eerste de invoering van minimumtarieven voor alle taxidiensten – ongeacht het platform. Dit is de enige manier om te voorkomen dat ruïneuze prijsconcurrentie de markt vernietigt. Ten tweede de vaststelling van duidelijke regelgeving voor platformen zoals Uber en Bolt, effectief toezicht door de overheid, eerlijke contractvoorwaarden en bescherming van chauffeurs.
En ten derde de bescherming van sociale normen en het tegengaan van discriminatie van chauffeurs die werkzaam zijn bij traditionele taxibedrijven.
Concluderend dringt de Duitse branchevereniging voor taxi’s en huurauto’s er bij de federale overheid op aan dit als signaal te zien voor de geplande herziening van de wetgeving inzake personenvervoer – en eindelijk het kader te creëren voor eerlijke, veilige en duurzame mobiliteit.
- Duitse taxiorganisatie BVTM waarschuwt politici nadrukkelijk voor precaire arbeidsomstandigheden bij platformen en pleit voor strengere regelgeving. Redactiefoto: een Uber in de klassieke Duitse taxikleur.

