Interview Gig Economy Project: ‘Taxichauffeurs in Ierland zijn al enige tijd in opstand tegen Uber’ – 2
- GEP: De stakers hebben ook eisen aan de overheid gesteld. Wat is de politieke reactie hierop?
ES: :Ja, de chauffeurs roepen op tot een herziening van de regelgeving om te voorkomen wat Uber doet. Minister van Transport Darragh O’Brien heeft de toezichthouder, de National Transport Authority (NTA), gevraagd de klachten van chauffeurs te onderzoeken, maar de NTA zei in feite dat als je wilt dat de regelgeving verandert, het de overheid is die wetten moet voorstellen om ze te wijzigen.”
“Waar ik me zorgen over maak, is dat Uber altijd heeft gewild dat de regelgeving in Ierland opengesteld zou worden voor hervormingen. Ze beweren constant dat er te weinig chauffeurs zijn en dat het systeem geliberaliseerd moet worden. De toezichthouder, en ook FreeNow, hebben gezegd dat dat niet kan. De gegevens tonen aan dat er in 85% van de gevallen een overaanbod aan chauffeurs is.”
“Uber heeft die discussie dus verloren, en ik denk dat Uber dit misschien ziet als een kans om de discussie over volledige deregulering opnieuw te openen, zodat iedereen in Ierland taxichauffeur kan zijn zonder dat je daarvoor kwalificaties nodig hebt. Uber heeft een artikel in de Ierse zakenpers geplaatst waarin precies dat argument wordt aangevoerd. Dat is zorgwekkend.”
“We hebben hier een lobbyregister en we weten wanneer Uber vergaderingen heeft gehad met staatssecretarissen, en soms delen die ministers de volgende dag Ubers standpunten op de radio. Het Uber Files-schandaal zat vol bewijs dat Uber in verband bracht met de top van de Ierse regeringspartijen (Fianna Fáil en Fine Gael). Omdat de staking een viraal effect heeft, hebben enkele achterbanleden van de regeringspartijen kritiek op Uber geuit, maar we weten aan welke kant deze regering staat.”
- GEP: Wat is de volgende stap?
ES: “Er zijn twee uur durende stakingen per week, dus het is de bedoeling dat die tijdens de kerstperiode doorgaat. Uber herhaalt tot nu toe gewoon dezelfde onzin dat vooraf betalen goed is voor chauffeurs en heeft tot nu toe helemaal geen contact met ons opgenomen. Maar laten we eens kijken of ze dat tijdens de feestdagen volhouden, want de staking heeft echt impact op hen.”
In Ierland is de Kersttijd enorm belangrijk voor de taxisector. Traditioneel is er sowieso een tekort aan taxi’s. Een staking, zelfs van een bescheiden omvang, zal dit effect nog verergeren. Veel mensen boeken al ruim van te voren een taxi om vrienden en kennissen te bezoeken op Eerste of Tweede Kerstdag.
- Interview Gig Economy Project: ‘Taxichauffeurs in Ierland zijn al enige tijd in opstand tegen Uber’. Redactiefoto.

