Aanleg van nieuwe metrolijn tussen Amsterdam en Almere kan in de ‘Amsterdam Bay Area’ voor 100.000 nieuwe woningen zorgen
Volgens een onderzoek naar grootschalige woningbouw rond het gebied tussen IJburg en Almere aan de westkant van Flevoland (in opdracht van I&W), is een nieuwe metroverbinding tussen Amsterdam en Almere een betere oplossing om nieuwe woongebieden bereikbaar te houden dan de bus of het uitbreiden van de bestaande spoorverbinding. Dit biedt mogelijkheden voor de bouw van zo’n 100.000 woningen. Er is de komende decennia een grote woningbehoefte in de Metropoolregio Amsterdam. Tot 2040 moeten hier 350.000 woningen worden bijgebouwd.
In Amsterdam is er nauwelijks ruimte voor woningbouw, maar de oostflank biedt nog ruimte en perspectief: in het gebied is naast ruimte voor 100.000 woningen (het grootste deel – 75.000 woningen – aan de Almeerse kant, Almere Pampus) ook nog ruimte voor 40.000 arbeidsplaatsen. Daarmee is het een van de belangrijkste bouwlocaties in de regio. Maar als er aan de westkant van Flevoland meer dan 25.000 huizen worden gebouwd, slibben de wegen snel vol.
Al jaren wordt over de IJmeermetro gesproken. Die zou deels onder en deels boven het IJmeer moeten komen. Natuur-organisaties zien er niets in: zij stellen dat door zo’n verbinding het IJmeer fors wordt aangetast. Ook de kosten zouden in de miljarden lopen.
Alles dat met dit project samenhangt, wordt sinds vorig jaar onder de noemer Bay Area gepresenteerd, net als het gebied rond San Francisco aan de Amerikaanse westkust. Het hele gebied moet ‘hoofdstedelijk’ van karakter worden, met gemengde wijken waar ruimte is voor wonen en werken. Ook de nabijheid van natuur en water speelt daarin een rol. De aanleg van een metrolijn moet ertoe bijdragen dat Almere en Amsterdam niet alleen goed worden verbonden, maar dat zij ook als één netwerk kunnen functioneren.
In het onderzoek is het uitgangspunt dat de IJmeermetro rijdt van Almere Centrum tot aan de Isolatorweg in Amsterdam-West. Van Almere Centrum tot Diemen-Zuid moet de metro acht haltes aandoen, inclusief twee nieuwe haltes in Almere Pampus en IJburg en de nieuwe halte Diemen Sniep. Na aansluiting op het Amsterdamse metronetwerk bij Diemen-Zuid loopt de IJmeerlijn dan verder via het bestaande metronet aan de zuid- en westkant van Amsterdam, eindigend op Isolatorweg.
De nieuwe IJmeermetro moet hoogfrequent gaan rijden: tot twintig metro’s per uur die een snelheid bereiken tot zeventig kilometer per uur. De snelle opeenvolging van de metro’s, tot een per drie minuten, biedt ook mogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen, stelt het onderzoek. Het gaat naar verwachting om zo’n 84.000 reizigers per dag tussen Almere en Amsterdam.
Ook vanuit IJburg zullen veel reizigers gebruik maken van de nieuwe metroverbinding, stellen de onderzoekers. Vooral voor Almere Pampus, het belangrijkste groeigebied in het gebied, en voor IJburg ontstaan fors kortere reistijden richting de Zuidas. De huidige reistijd met het openbaar vervoer bedraagt 56 minuten. Dat kan volgens de onderzoekers straks ongeveer achttien minuten sneller. Toch zullen er, ondanks de ov-investeringen, op verschillende wegen in de regio (A1 en A6 met name) knelpunten blijven bestaan.
- De aanleg van een nieuwe metrolijn tussen Amsterdam en Almere kan in de ‘Amsterdam Bay Area’ voor 100.000 nieuwe woningen zorgen. Foto Samenbouwenaanbereikbaarheid.nl
Kales
april 12, 2022 @ 9:40 pm
meteen een grote bay area van maken en de metrolijn van zaandam naar almere maken. als het even kan over de bodem van het IJ en dan meteen Noord met A’dam verbinden dmv die metrolijn door 2-3 haltes in Noord af te wisselen met 2-3 haltes in Amsterdam