Alstom onthult ’s werelds eerste Eurobalise met geïntegreerde coderingsmogelijkheden – een baanbrekende doorbraak op het gebied van spoorwegveiligheid
Alstom, wereldleider op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit, heeft een baanbrekende Eurobalise geïntroduceerd (een veiligheidskritisch apparaat dat gegevens van het spoor naar de trein verstuurt) dat vereenvoudigde ERTMS-coderingsfunctionaliteit integreert voor meerdere gebruikssituaties.
Deze innovatieve oplossing betekent een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van spoorwegveiligheidsnormen en voorziet in de kritieke behoefte aan meer veiligheid tijdens werkzaamheden op het spoor. De eenvoudige installatie biedt spoorwegbeheerders een efficiënte oplossing.
“Alstom is er trots op dit baanbrekende superbaken op de markt te brengen. Deze innovatie, ontwikkeld in België, is in lijn met ons streven om de veiligheid op het spoor vooruit te helpen met digitale oplossingen die voldoen aan de veranderende behoeften van de industrie”, zegt Bernard Belvaux, Managing Director van Alstom Benelux.
Alstom heeft van Infrabel, de Belgische spoorwegbeheerder, een eerste bestelling ontvangen voor 50 eenheden en 20 jaar onderhoudsdiensten, met de mogelijkheid om uit te breiden tot 100 eenheden. De productie zal plaatsvinden in engineering- en productielocaties in Charleroi (België) en Villeurbanne (Frankrijk). De oplossing, op maat gemaakt voor Infrabel, omvat een automatisch waarschuwingssysteem om spoorwerkers te beschermen. Het beveiligt efficiënt de werkzone door automatisch ‘STOP’- of ‘GO’- berichten naar de trein te sturen.
Bij gebruik in een treinbesturingssysteeminstallatie niveau 1 met beperkt toezicht (ETCS L1LS), selecteert het autonoom het juiste bericht uit 16 mogelijkheden en stuurt het naar de trein in SIL4 (het hoogste veiligheidsintegriteitsniveau). De combinatie van Eurobalise en encoderfuncties in één enkel product is eenvoudig te installeren en biedt klanten een bijzonder concurrerende oplossing. Tot slot komt de oplossing tegemoet aan de essentiële noodzaak van verhoogde veiligheid tijdens spooronderhoud. Door personen in staat te stellen treinbewegingen op afstand te besturen, minimaliseert het systeem het risico op ongelukken en verbetert het de algemene veiligheidsnormen.
Een Eurobalise is van vitaal belang voor datatransmissie, treinpositionering en naleving van ERTMS (European Rail Traffic Management System). Deze geavanceerde versie, die vandaag werd voorgesteld, is gebaseerd op de beproefde Alstom Onvia Balise™ technologie met meer dan 400.000 geïnstalleerde eenheden over de hele wereld.
In België heeft Alstom 2100 mensen in dienst. De activiteiten van de Groep zijn geconcentreerd rond twee wereldwijde ontwikkelingscentra in Charleroi (signalering, aandrijflijn en energie-efficiënte oplossingen), een assemblage- en onderhoudsfabriek in Brugge en een revisiefaciliteit in Fleurus.
- Alstom onthult ’s werelds eerste Eurobalise met geïntegreerde coderingsmogelijkheden – een baanbrekende doorbraak op het gebied van spoorwegveiligheid. Foto Alstom.