Amsterdam: ‘Evaluatie proef snelle fietsers naar de rijbaan: veel fietsers enthousiast, nieuw experiment dit voorjaar’
Van april tot en met juli vorig jaar liep een proef in Amsterdam West, waarbij snelle fietsers ervoor konden kiezen op de rijbaan te rijden. De resultaten zijn nu bekend. Een klein deel van de (snelle) fietsers koos voor de rijbaan, uit de metingen bleek dat er tot 3% meer (brom)fietsers reden op de rijbaan, aldus de gemeente Amsterdam.
Uit interviews en een enquête bleek dat de meerderheid van de fietsers positief was over de proef en vindt dat het verplaatsen van snelle fietsers naar de rijbaan zorgt voor meer comfort, rust en veiligheid op het fietspad. Deze proef is aanleiding om verder te experimenteren met manieren om de snelheidsverschillen en drukte op de fietspaden te verminderen.
Met de proef werd op de Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat onderzocht wat het betekent wanneer de weg niet wordt ingedeeld op type voertuig, maar op snelheid. Op de rijbaan is de maximumsnelheid 30 km/u en op het fietspad gold een adviessnelheid van maximaal 20 km/u. De metingen laten zien dat er meer (brom)fietsers op de rijbaan reden. Van 12% bij de 0-meting, naar 14,4% (1-meting) en 15,1% (2-meting).
Uit de proef bleek ook dat automobilisten op de rijbaan voldoende afstand hielden van fietsers en dat automobilisten en fietsers tijdens het in- en uitvoegen rekening met elkaar hielden. Tijdens de proef waren er dan ook geen onveilige situaties. Doordat niet veel fietsers gebruik maakten van de rijbaan, was er geen grote afname te zien in snelheid en drukte op het fietspad. Veel fietsers bleven op het fietspad, omdat ze zich daar veiliger of prettiger voelden of niet sneller wilden fietsen. Fietsers die op de rijbaan reden, vonden dit prettig en ondanks de kleine effecten staan de meeste fietsers positief tegenover het idee om dit op meerdere plekken toe te staan. Automobilisten zijn hier in de enquête minder positief over.
Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer): “Door de snelheidsverschillen en de drukte op het fietspad moeten we goed nadenken over de meest logische plek op de weg voor snelle fietsers en vrachtfietsen. Want ik hoor steeds vaker dat ouderen of ouders met kinderen niet meer de fiets durven te pakken, omdat ze het fietspad gevaarlijk druk vinden. Deze proef heeft laten zien dat snelle fietsers veilig op de rijbaan kunnen rijden. De komende tijd gaan we verder experimenteren om de snelheid op het fietspad omlaag te krijgen, samen met het Rijk en andere gemeenten. Dit voorjaar starten we al met een proef om snelle fietsers langzamer te laten rijden in het Rembrandtpark, Westerpark en Vondelpark.”
Omdat het in de wet nog niet is toegestaan om snelle fietsers op de rijbaan te laten rijden, is tijdens deze proef gewerkt met een tijdelijke verkeersmaatregel. De resultaten van deze proef deelt de gemeente met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en andere verkeersorganisaties. Ook worden samen met het ministerie van I&W en andere gemeenten de mogelijkheden onderzocht om aanvullende proeven te doen. Gekeken wordt naar een maximumsnelheid op fietspaden, het vrijwillig verplaatsen van elektrische vrachtfietsen naar de rijbaan en een verbod op elektrische voertuigen in voetgangersgebieden waar wel gefietst mag worden.
- Amsterdam: ‘Evaluatie proef snelle fietsers naar de rijbaan: veel fietsers enthousiast, nieuw experiment dit voorjaar’. Op dit (korte) stukje konden snelle fietsers op de rijbaan. Illustratie Gemeente Amsterdam.