Antwerpse trams blijven voorlopig hun normale routes rijden; nieuwe tramplan in de koelkast
Het nieuwe Antwerpse tramplan – dat voor heel wat kritiek zorgde – verdwijnt voor een tijd in de koelkast, aldus de Gazet van Antwerpen. De Antwerpse trams blijven hun oude routes rijden. Het nieuwe tramplan voor Antwerpen komt er voorlopig niet. De Vervoersregioraad Antwerpen (VVR), waarin onder meer 32 gemeenten vertegenwoordigd zijn, heeft dat woensdag beslist. Dat betekent dat er geen tramlijnen worden aangepast of trajecten worden ingekort.
Er loopt al langer een fikse discussie over de hervorming van het Antwerpse tramnetwerk. Een eerste versie van het ‘tramplan’ kreeg vorig jaar al heel wat tegenwind, onder andere vanuit Mortsel. Daar zou tramlijn 7 verdwijnen. Mede daarom werd het plan aangepast. Maar ook de nieuwe versie werd op forse kritiek onthaald bij een aantal gemeenten en reizigersorganisaties.
De VVR besloot in februari van dit jaar om ook deze aangepaste versie niet goed te keuren. Wel werd beslist dat ov-bedrijf De Lijn samen met onder meer reizigersorganisatie TreinTramBus het plan opnieuw zou bekijken. Maar ook dat zorgde niet voor een doorbraak. De VVR besloot woensdag om voorlopig geen nieuw tramplan op tafel te leggen. Dat betekent voor de reizigers dat er niets verandert aan het Antwerpse tramnet. Voorgestelde inkortingen van tramlijnen en het veranderen van een aantal trajecten zullen niet worden uitgevoerd. Ook van nieuwe tramlijnen is er op de korte termijn geen sprake. De beslissing van de VVR heeft geen gevolgen voor het afwerken van de premetro onder bijvoorbeeld de Kerkstraat en het openen van nieuwe premetrostations zoals onder meer op de Turnhoutsebaan in Borgerhout.
Reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB), die vertegenwoordigd was op de VVR, vindt het een verstandige beslissing om het tramplan voor onbepaalde tijd uit te stellen. “De Vervoersregio besliste twee jaar geleden al om een nieuwe regeling rond de trams pas in te voeren als er een reeks randvoorwaarden zijn vervuld. Het gaat dan over goed uitgebouwde haltes waar mensen kunnen overstappen, voldoende trams en personeel, en correcte en betrouwbare reizigersinformatie”, zegt Dirk Wiesé van TTB.
Deze noodzakelijke voorwaarden voor een breed gedragen tramplan zijn momenteel immers nog niet vervuld. “Bovendien heeft het geen zin om nu snel een nieuwe dienstregeling in te voeren. In 2026 worden normaal alle premetrokokers en -haltes in gebruik genomen. Dat zal effect hebben op het tramnet. Het is beter om te wachten en dan een nieuw tramplan op poten te zetten.”
- Antwerpse trams blijven voorlopig hun normale routes rijden; nieuwe tramplan in de koelkast. Foto De Lijn.