Bezorgde reacties op overname van Arriva; Rover minst ongerust
Vanuit diverse hoeken komen er bezorgde vragen over de toekomst van Arriva in Nederland als dochter van het Amerikaanse private equitybedrijf I Squared Capital. In Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg stelde de PvdA vragen over wat de verkoop van Arriva betekent voor het vervoer in de provincie. In Noord-Brabant en Limburg diende de SP de vragen mede in. In Groningen kwamen de vragen van de PVV. De partijen maken zich zorgen over de kwaliteit van het bus- en treinvervoer door Arriva als het wordt overgenomen door de Amerikaanse private equity-groep.
De verschillende politieke partijen willen vooral weten wat deze verkoop gaat betekenen voor het lokale en regionale openbaar vervoer en voor de medewerkers van Arriva. Ook zijn er vooral bij PvdA en SP zorgen dat I Squared Capital – dat zich met name richt op infrastructuurbedrijven – vooral winst wil maken, terwijl de PvdA het openbaar vervoer vooral ziet als publieke voorziening.
Zo vragen SP en PvdA in Noord-Brabant zich af of bij toekomstige concessies een punt kan worden opgenomen dat doorverkoop van het uitvoerende bedrijf onwenselijk is. In Groningen maakt de PVV zich zorgen en wil het weten of er garanties en eisen worden gesteld aan de nieuwe eigenaar van Arriva en of het bedrijf überhaupt verstand heeft van treinen.
Arriva rijdt met bussen en treinen in tien van de twaalf Nederlandse provincies. Volgens hun eigen kaart rijden ze alleen niet in Utrecht en Zeeland. In provincies als Flevoland en Zuid-Holland heeft de vervoerder een busconcessie voor een deel van de provincie.
Reizigersorganisatie Rover ziet, als een van de weinige partijen, geen reden voor zorgen. De verkoop van Arriva is wel een opvallende ontwikkeling, want in het openbaar vervoer valt doorgaans geen groot geld te verdienen. Wanneer de Amerikaanse firma daar verandering in weet te brengen, zou dat goed nieuws kunnen zijn voor de reiziger. “Om geld te kunnen verdienen in het openbaar vervoer zijn vooral veel reizigers nodig”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Dat betekent dat dit bedrijf vol aan de bak moet om een goed product neer te zetten dat zichzelf verkoopt. Hopelijk betekent dat meer en beter openbaar vervoer”.
Diverse politici hebben hun zorgen uitgesproken over de intrede van een Amerikaanse investeerder op de Nederlandse OV-markt. Rover wijst erop dat de provincies uiteindelijk de touwtjes in handen hebben als eigenaar van de diverse regionale OV-contracten met Arriva. Rover rekent erop dat de provincies waakzaam zijn en het reizigersbelang in het oog houden.
- Politiek ongerust over overname van Arriva door Amerikaanse private equitygroep die zich – ook getuige zijn website – specialiseert in infrastructuur; Rover maakt zich nog het minst ongerust. Redactiefoto.