BlaBlaCar sloot financieringsronde af en is al 24 maanden winstgevend
Het Franse BlaBlaCar maakt bekend dat het begin april een doorlopende kredietfaciliteit van €100 miljoen heeft veiliggesteld die zijn groeiambities moet stimuleren en zijn positie als dé marktplaats voor gedeelde reizen wereldwijd moet bevestigen. Het bedrijf maakte ook bekend dat het de afgelopen 24 maanden winstgevend is geworden. Dit luidt een nieuwe fase van winstgevende groei in voor BlaBlaCar, dat zijn multimodale strategie blijft consolideren en de CO2-voetafdruk van reizen met 2 miljoen ton CO2 zag verminderen in 2023.
Het doel is om de multimodale strategie van BlaBlaCar uit te breiden, waarbij verschillende vormen van gedeeld vervoer worden gecombineerd met de uitgebreide dekking van zijn carpoolnetwerk, over de geografische gebieden waar het bedrijf actief is.
“Deze financiering van €100 miljoen zal ons in staat stellen een ambitieuze groeistrategie na te streven, inclusief fusies en overnames, waarbij we momenteel verschillende mogelijkheden onderzoeken. Gecombineerd met voortdurende innovatie zijn fusies en overnames een hulpmiddel om ons te helpen sneller marktleiderschap te bereiken,” aldus Nicolas Brusson, mede-oprichter van BlaBlaCar.
Dit model is in Frankrijk al geïmplementeerd door de overname van Ouibus in 2019, wat heeft geleid tot de oprichting en uitbreiding van het BlaBlaCar Bus-netwerk in heel West-Europa. Tegelijkertijd stelden de overname van Busfor en de ontwikkeling van zijn eigen busmarktplaats in Oost-Europa en Brazilië BlaBlaCar in staat leiding te geven aan de offline-naar-online transitie van de bussector.
Een recordprestatie voor 2023, waarbij een omzetgroei van +29% werd gerealiseerd en winstgevendheid werd bereikt. De nieuwe financiering volgt op een sterk 2023 voor het bedrijf. In 2023 boekten 80 miljoen passagiers een bus- of carpoolrit bij BlaBlaCar. Dit betekent een stijging van 23% ten opzichte van 2022. De groei is vooral uitgesproken in opkomende markten zoals India en Brazilië, die groeicijfers met drie cijfers kennen. Als gevolg hiervan is Brazilië het belangrijkste land van BlaBlaCar geworden wat betreft carpoolactiviteiten in 2023.
BlaBlaCar boekte een omzet van €253 miljoen, een stijging van +29% ten opzichte van het voorgaande jaar. Voor het eerst heeft het bedrijf gedurende 24 maanden winstgevendheid behaald en heeft het 2023 afgesloten met een positieve EBITDA, waarmee een nieuwe fase van winstgevende groei is ingeluid.
Deze gezonde financiële prestaties zijn het resultaat van de voortschrijdende monetisering van nieuwe carpoolmarkten en de herstructurering van de busactiviteiten in West-Europa. Het bedrijf ziet ook de positieve resultaten van de multimodale strategie die in 2019 is gestart.
Bovendien profiteren de activiteiten van BlaBlaCar van sterke rugwind: hoge energieprijzen in combinatie met het toenemende bewustzijn van de klimaatcrisis hebben geleid tot een groeiende belangstelling onder reizigers voor de betaalbare gedeelde mobiliteitsoplossingen van BlaBlaCar, wat het anticyclische karakter van zijn diensten aantoont.
“In de toekomst is de manier waarop we werken erop gericht winstgevende groei als fundamenteel principe te realiseren,” aldus Brusson. “Deze mijlpaal toont de volwassenheid en financiële stabiliteit van BlaBlaCar aan. Toch moeten we bescheiden blijven: er is nog een lange weg te gaan in onze reis om reizen duurzamer en menselijker te maken. Deze stap stelt ons in staat onze missie met vertrouwen voort te zetten. Tegenwoordig stelt het ons in staat nieuwe projecten te financieren, nieuwe innovaties aan te moedigen en nieuwe acquisities te verkennen.
- BlaBlaCar sloot financieringsronde af en is al 24 maanden winstgevend. Illustratie BlaBlaCar.