Britse hogesnelheidslijn HS2 officieel ‘onhaalbaar’ verklaard na negatieve beoordeling van infrastructuurwaakhond IPA
Het HS2-hogesnelheidsproject, dat al werd geteisterd door ernstige vertragingen en torenhoge kosten, is door de Britse overheids-infrastructuurwaakhond Infrastructure and Projects Authority (IPA) bestempeld als ‘onhaalbaar’, aldus The Guardian. Na analyse van de plannen voor de aanleg van de eerste twee fasen van de hogesnelheidslijn, van Londen naar Birmingham en vervolgens naar Crewe, zei de IPA dat het project naar haar mening niet haalbaar was in zijn huidige vorm. De IPA is onderdeel van de regering en rapporteert aan het kabinet en het ministerie van Financiën. De IPA-bevindingen zullen zeker worden overgenomen door anti HS2-actievoerders. Veel natuurgroepen en mensen die in de getroffen gebieden wonen, waren vanaf het begin tegen het plan. Grote delen van het platteland zijn verwoest door de bouw van HS2.
Aan de plannen voor de bouw van de eerste twee fasen is de beoordeling ‘rood’ toegekend. Dit betekent dat “een succesvolle oplevering van het project onhaalbaar lijkt”, aldus de IPA in haar jaarverslag over grote projecten. Het voegde eraan toe: “Er zijn grote problemen met projectdefinitie, planning, budget, kwaliteit en/of levering van onderdelen, die in dit stadium niet beheersbaar of oplosbaar lijken. Mogelijk moet het project opnieuw worden bekeken en/of moet de algehele levensvatbaarheid ervan opnieuw worden beoordeeld.”
Tony Berkeley (Labour), die een forse criticus van HS2 is geweest, zei zondag: “Het zou morgen moeten worden geannuleerd. Dit is het eigen rapport van het ministerie van Financiën waarin staat dat het plan onhaalbaar is. Wat voor bewijs hebben ze nog meer nodig?” Hij voegde eraan toe: “Iedereen weet dat het geld zo veel beter besteed zou kunnen worden aan het verbeteren van de bestaande spoorweginfrastructuur – met name Northern Rail. Iemand moet gewoon de beslissing nemen.”
Mobiliteitsjournalist Christian Wolmar zei dat het meest verontrustende aspect van het rapport was dat het suggereerde dat de regering geen idee had hoe de problemen van het plan moesten worden opgelost. Joe Rukin, de oprichter van de Stop HS2-campagnegroep, beschreef het project als een “regelrechte ramp van begin tot eind”.
“Het is enorm schadelijk voor het milieu, onbetaalbaar, ongewenst, onbemind en onnodig”, zei hij voordat het IPA-rapport uitkwam. “Het bestaat alleen dankzij harde lobby van de bouwsector, die de duurste spoorlijn in de wereldgeschiedenis wilde aanleggen.”
HS2 zou aanvankelijk in 2026 worden geopend, maar zal nu naar verwachting pas tussen 2029 en 2033 worden geopend vanwege bouwproblemen en stijgende kosten. In 2015 werd een budget van £ 55,7 miljard voor het hele project vastgesteld en de beoogde kosten, exclusief het oostelijke deel van de West Midlands naar de East Midlands, zijn gestegen van £ 53 miljard tot £ 61 miljard in prijzen van 2019.
- Britse hogesnelheidslijn HS2 – hier de beoogde lijn(en) – officieel ‘onhaalbaar’ verklaard na negatieve beoordeling van infrastructuurwaakhond IPA. Illustratie HS2.
Ron Swart
augustus 7, 2023 @ 10:50 am
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De zijtak naar Leeds was al geschrapt en omdat door een eerdere kostenbesparingsronde is gekozen voor het Britse omgrenzingsprofiel is High Speed 2 vooral een Brits prestigeproject geworden, zonder veel toegevoegde waarde gezien vanuit het continent.