Brusselse app-chauffeurs op ramkoers met Uber: “deze week acties mogelijk”
Een groep Brusselse app-chauffeurs protesteerde vrijdagochtend voor het hoofdkantoor van Uber België in Etterbeek. Ze drongen aan op overleg over de nieuwe tarieven en nieuwe functies in de Uber-app, maar het ijzeren toegangshek bleef stijf gesloten. Het hoofdkantoor van Uber is met veel ijzeren hekken goed voorbereid op dit soort confrontaties.
“Zo gaat het altijd”, zegt vakbondsman Martin Willems, landelijk directeur van ACV-CSC United Freelancers, na de actie aan de Louis Schmidtlaan tegen de stadskrant Bruzz. “Het benadrukt het overkoepelende probleem met Uber, of het nu de taxidienst is of Uber Eats: er is geen dialoog.”
Voor vrijdag stond eigenlijk een grotere demonstratieve bijeenkomst met verschillende acties gepland. Maar dat gebeurde niet. Slechts enkele chauffeurs protesteerden voor het hoofdkantoor van Uber. De directe reden voor de ontevredenheid is de introductie van een variabele servicetoeslag afgelopen week. De vaste standaardprovisie voor Uber van 25 procent per rit, die in de beginperiode van de app trouwens nog maar 15 procent bedroeg, wordt vervangen door een flexibel systeem.
Uber houdt nu 35 procent in op de meest interessante (lange) ritten, terwijl de servicetoeslag aan Uber voor minder populaire ritten soms beperkt blijft tot slechts 3 procent. “Chauffeurs kunnen profiteren van een lagere servicetoeslag voor minder aantrekkelijke ritten”, legt Uber uit, erop wijzend dat de gemiddelde servicetoeslag op 25 procent blijft. Maar Uber-chauffeurs vrezen een scherpe inkomensdaling voor de aantrekkelijkste ritten en zijn boos over de – als altijd eenzijdige – verandering. “Dat de gemiddelde commissie op 25 procent zou blijven liggen is zeker niet de ervaring van de chauffeurs”, zegt Willems. “Er is geen manier om dit te verifiëren. We moeten de Uber-mensen uiteraard op hun woord geloven.”
Een tweede twistpunt is de introductie van ‘Trip Radar’ in augustus. Met deze nieuwe dienst kunnen wachtende chauffeurs niet alleen individuele ritaanvragen bekijken, maar ook meteen een aantal andere ritten in hun app bekijken en hun interesse kenbaar maken. Dit moet leiden tot kortere wachttijden voor passagiers en chauffeurs, stelt Uber.
“Het systeem leidt echter tot onderlinge concurrentie tussen chauffeurs en veel stress omdat de chauffeur binnen enkele seconden een beslissing moet nemen”, zegt Willems. Ook internationaal is er kritiek, onder meer omdat app-chauffeurs Trip Radar raadplegen tijdens het rijden en daarmee een risico vormen voor de verkeersveiligheid. Uber staat er voor bekend chauffeurs tijdens het werk steeds op te jagen en meer ritten te laten najagen.
Er bestaat in Brussel ook wrevel over ‘groepsreizen’. Hoewel het delen van een Uber gunstig is voor de reiziger en het milieu, levert het voor de chauffeur geen extra inkomsten op. “Uber beslist elke wijziging eenzijdig, de chauffeurs moeten alles accepteren”, vat vakbondsman Willems samen. Uber zegt dat het altijd om feedback van chauffeurs vraagt na het uitrollen van een nieuwe functie. Veel chauffeurs merken daar weinig van.
Taxichauffeurs en vakbond ACV plannen deze week nieuwe protesten. De vraag is: hoe hard willen ze het spelen? Vrijdagochtend bleef hun protest beperkt tot een boycot van de app tussen 8.00 en 12.00 uur en de actie bij het Belgische hoofdkantoor. Donderdag dreigden de chauffeurs met “demonstraties en blokkades die naar verwachting het verkeer op verschillende strategische punten in de stad zullen ontregelen”, maar de taxichauffeurs zijn zich er van bewust dat ze bij het Brusselse publiek toch al niet meteen de beste reputatie genieten. Iedereen die met harde acties de doelen van de chauffeurs steunt, kan verliezen. “Er is nog geen definitief besluit genomen over de protesten voor volgende week”, zei vakbondsman Willems vrijdagmiddag.
Tegelijkertijd benadrukt de grootste vakbond BTB dat zij vertrouwt op “dialoog en samenwerking met chauffeurs en Uber voor betere arbeidsomstandigheden”, terwijl ACV kiest voor het conflictmodel. BTB benadrukt in een persverklaring dat het “afhankelijk is van advies en dat we luisteren naar de zorgen van chauffeurs. We luisteren niet alleen naar de opmerkingen van chauffeurs, we denken samen met hen na over hoe het beter kan en overleggen dan met Uber.”
“Net als bij andere bedrijven worden niet al onze suggesties geïmplementeerd en er zijn zeker enkele punten waarover we grote meningsverschillen hebben. Maar door de dialoog die we voeren zijn er al verbeteringen doorgevoerd voor de chauffeurs, waaronder meer transparantie in het rittenoverzicht en de betaling.” De socialistische vakbond geeft blijkbaar meer om het werven van leden bij de apps en leeft blijkbaar in een onrealistische droomwereld als het om het bewerken van echte veranderingen bij Uber gaat.
- App-chauffeurs op ramkoers met Uber: maatregelen volgende week mogelijk”. Een kleine groep demonstreerde voor de zoveelste keer bij het hoofdkantoor van Uber in Etterbeek. Redactiefoto van een eerdere actie.