Brusselse metrolijn 3 blijft hoofdpijndossier
“Tot nader order werken we voort aan de metrolijn 3 tussen het huidige premetrostation Albert in het zuiden en Bordet (Evere) in het noorden van het Brussels Gewest. We mikken op de indienstneming van het gedeelte tussen het Noordstation en Albert op 2032.” Dat zei topman Brieuc de Meeûs van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) bij de presentatie van het jaarverslag 2024.
Metrolijn 3 blijf een hoofdpijndossier sinds de kosten uit de pan rijzen. Medio 2021 doken wegens de drassige ondergrond problemen op bij de bouw van de 120 m lange tunnel onder het Zuidpaleis. Op twee bouwplaatsen wordt niet meer gewerkt.
“Als de politiek zou besluiten om het noordelijke deel niet te bouwen, aanvaarden we dat. Dat maakt de exploitatie van het deel tussen het Noordstation en Albert wél moeilijker. Zo moeten we de exploitatie op de lijnen 2 en 6 onderbreken om metrotreinen naar en van het depot te brengen”, zegt Brieuc de Meeûs.
De MIVB presteerde ook in 2024 prima. Er werden 401,9 miljoen ritten (+7%) genoteerd, meer dan één miljoen per dag. De evenementen in de regio Brussel leverden 1,6 miljoen ritten op. De tevredenheidsscore bedroeg 7,2 op de 10. In 2024 voerde de MIVB 21% meer controles op zwart/grijsrijden uit. Het aantal zwartreizigers daalde met 0,5%.
De uitbreiding van het tramnet in september 2024 naar Neder-over-Heembeek is een succes. Lijn 10 vervoert op een weekdag 80.000 reizigers. De modernisering van de metro-, tram- en busvloot gaat gestaag voort. Toch onderstreepte Brieuc de Meeûs dat de intussen vijftig jaar oude metrostellen en PCC’s nog een tijdje in dienst moeten blijven.
- Een oude dubbelgelede PCC – die nog even in dienst moet blijven – op de Fonsnylaan in Sint-Gillis nabij het station Brussel-Zuid. Foto Herman Welter.